Hejsa Jeg er ved at lave en web-shop side, og kunne godt tænke mig få en intro side som denne her: Hvilket format skal man gemme sine baggrundsbilleder, for at de bliver fyldt helt ud, kant til kant, og hvor tunge skal de maksimale være, for at få billederne så detaljeret som muligt, uden at de går hen og bliver pixelieret. Det skal laves i html, og med en eller anden funktion, så de skifter med passende mellemrum. Håber at få lidt hjælp fra jer. og på forhånd, tak for det :-) Med venlig hilsen Z |
ZL:Hvilket format skal man gemme sine baggrundsbilleder, for at de bliver fyldt helt ud, kant til kant
Formatet har ikke noget at gøre med om billedet fylder ud fra kant til kant. Det gøres med HTML og CSS trylleri. Men hvis du kigger på de billeder som de bruger, så er de 2560 x 1536 pixels og fylder 329 kb, 869 kb og 627 kb, dvs. 1.825 kb i alt. Det er ret meget for 3 billeder. Det lyder måske ikke umiddelbart som ret meget, men det tager lidt tid at hente selv med en hurtig forbindelse. Men der er også stadig mennesker som ikke har så hurtige forbindelser, og for dem er det rigtig frustrerende at besøge hjemmesider som fylder meget. Og lad os heller ikke glemme folk som surfer på deres smartphone eller tablet og som med vilje eller uforvarende kommer ind på din side. Så skal den lige hente ca. 2 mb billeder over dataforbindelsen, og på iPhone og iPad (Ikke den nyeste dog) vil billederne med stor sandsynlighed slet ikke blive vist, simpelthen fordi de er for store. (iPhone og iPad har problemer med billeder som er over 1024 x 1024 pixels)
Nu ved jeg godt at din webshop nok ikke er beregnet til at blive brugt af brugere på mobile enheder, men bottom line er bare at det ikke er særligt brugervenligt. Folk vil have hurtige hjemmesider.
ZL:Det skal laves i html, og med en eller anden funktion, så de skifter med passende mellemrum.
Jeps, der findes forskellige Javascript's som du kan hente fra nettet der kan lave et slideshow for dig. Så hvis du stadig vil have sådan et slideshow på din side, så kan jeg anbefale et jQuery plugin som hedder Cycle. Det fungerer rigtig godt. Du kan læse mere om det her: http://jquery.malsup.com/cycle/
Held og lykke med det. :-)