Kære Med-aminoer En ven og jeg har fundet på en rigtigt god ide, indenfor crowdfunding og velgørenhed har vi fundet en ny skarp vinkel, som vi vil arbejde på i vores ellers sparsomme fritid. Der er noget fedt i at kunne sige at man prøver at redde verden i sin fritid :-) Ideen er ikke at tjene penge, selvom det ville være rart ikke at havde de store udgifter ved projekte personligt. Vi kunne godt tænke os, at kører projektet som en non-profit forening, er der nogle der ved hvordan man gør det ? hvad kræver det ? det skal helst være en seperat jurdisk enhed, der kan havde egen bank konto, Paypal konto etc. ? skal den havde et CVR nr. eller lign. ?
|
Umiddelbart vil jeg da mene, at I bare laver en stiftende generalforsamling for en forening, hvor vedtægter besluttes og bestyrelse vælges?
I gamle dage blev foreningens bankkonto oprettet i foreningens navn og med kasserens cpr.nr., men skattefrit.
Alternativt kan man lave en selvejende institition (S/I), men det er nok lidt mere bøvlet, tror jeg. Jeg har selv været næstformand for et S/I, men der var en professionel revisor og en advokat i bestyrelses til at ordne formalia, så dem kender jeg ikke.
Jeg ville nok ringe til min bankrådgiver og spørge, hvad han eller hun skal se, for at oprettte en foreningskonto, og så har du svaret.
PayPal skal blot have en eller anden bankkonto i et eller andet navn, som de kan benytte til at validere foreningen. Sådan er det i al fald til Thailand.
Hilsen, Robert