Nogen der ved noget om hvordan man undersøger om ens opfindelse allerede findes. Og hvordan man eventuelt kan få patent på denne? Det drejer sig om et ret enkelt produkt som jeg ikke har kunne finde andre steder på nettet.
det kaldes en forundersøgelse og kan foretages af et patentbureau (www.chashude.dk eksempelvis)... alternativt kan du selv gå på rov i databaserne på www.dkpto.dk - du er velkommen til at smide mig en PM hvis du vil dele mere, kan være jeg kan give dig nogle fif til hvad man IKKE skal gøre :-)
på patent´s hjemme side kan man fået lavet en nyheds undersøgelse for at se om ens ting er ny eller ej, prisen på det kan jeg ik lige huske og du kan søge poatent på 3 måder.
1. alm patent. ( det tager ca 7 en halv måned for patent og behandle din sag og det koster 3000 kr.
Det vil så lidt, ønsker dig held og lykke. omkring at få patent.
Tak! Ville gerne give dig og Morten nogle stjerner som tak for jeres svar, men af en eller anden grund vil den ikke lige nu...Men det ordner jeg senere ;)
Det skal lige siges at patent styrelsen har en gratis databse og et arkiv hvor du kan søge uden at skulle betale de 3000,- for at de gør det. Tag hen på deres kontor og bliv der en weekend ,-)
Der skal kun betales hvis du rent faktisk enten ønsker de søger for dig, eller hvis du rent faktisk ønsker at anmode om et patent på din opfindelse.
på patent´s hjemme side kan man fået lavet en nyheds undersøgelse for at se om ens ting er ny eller ej, prisen på det kan jeg ik lige huske og du kan søge poatent på 3 måder.
1. alm patent. ( det tager ca 7 en halv måned for patent og behandle din sag og det koster 3000 kr.
2. patent på designet
3. mener det hedder brugsmodel som koster 2000.
man kan også søge patent i norden og i europa og verdens petant, men lige verdens patent er der forskellige priser i hver land.
Du skal ikke regne med at bruge mindre end 100000kr på processen.
Der er store årlige fees afhængig af hvor mange markeder det skal gælde i. DU er iøvrigt fuldstændig i undersøgers vold når du får lavet søgningerne, og med ex. Patent og varemærkestyrelsen betaler du hver gang de skal rette deres egne fejl. (de er ikke specielt kompetente til tekniske produkter)
Iøvrigt kan du med fordel få underskrift fra en advokat, eller fremsende hele din ide på mail, for at få sat et datostempel på hvornår du fra første dag gik igang med den.
Derved kan du med et amerikansk patent (som jeg anbefaler du starter ud med) få ret til ideen fra den dag du kan bevise du fik den (dog max 12 mdr. mener jeg). Derved kan du godt gå ud og teste markedet af inden du kaster et patent efter det, for det er godt nok noget man skal bruge en del penge på.
Når jeg ser tilbage, så ville jeg ønske jeg havde brugt de hundredetusindevis af kroner på noget andet dengang jeg legede med patenter.
Når jeg ser tilbage, så ville jeg ønske jeg havde brugt de hundredetusindevis af kroner på noget andet dengang jeg legede med patenter.
Ja, jeg må indrømme jeg hellere har lyst til at kaste mig ud i det med det samme. Men problemet er at min opfindelse har 2-3 mega store konkurrenter fra dag 1. Og her ville det være en fordel med patent, for ellers kan konkurrenterne producere mit produkt i løbet af nogle dage også er det er ikke så meget at hente :) Men gør jeg noget bliver det nok uden patent :)