Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Auktions-site - køb eller udvikle selv?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 84
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

En af mine kunder overvejer at starte et auktions-site. Forretningsideen er rigtig god - og overvejelsen går nu på, at

1) købe et bestående auktionssite og tilrette dette

eller

2) opbygge et nyt site fra bunden

Funktionelt skal sitet virke som QXL eller Lautitz.com - dog med færre auktionskategorier (max 10 stk).

Jeg håber I kan give os nogle gode indspark til ideen. På forhånd tak.

Michael C

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 12:19

Det er svært at svare på, da det helt afhænger af kundens behov.

Hvis du kan finde et eksisterende system der opfylder 80-90% af den funktionalitet de skal bruge, ville jeg klart vælge at købe et eksisterende system og tilrette det.

Der er ingen grund til at skulle opfinde den dybe tallerken igen :)

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 12:27

Hej Mads

Det er de samme overvejelser vi har haft. Og jeg er meget enig med dig.

Udfordringen med begge løsninger er naturligvis den endelige pris. Fordelen ved det bestående site er den gennemprøvede løsning - mens et nyt site først skal testes omhyggeligt.

En anden udfordring er det bagvedliggende system. Ved køb af en bestående løsning - så skal min kunde tilpasse sig dette. Ved en ny løsning er der "frit valg på alle hylder".

Tak for dit indspark

Michael

Tilmeldt 30. Oct 06
Fra  dk Skrevet kl. 12:48

Jeg ville beslutte det ud fra den business case der ligger bagved.

- Hvis de skal konkurrere på innovation mod eksisterende auktionssites (f.eks. eBay, QXL, mv.), ville jeg overveje at lave et nyt system.

- Hvis de 'bare' skal ud i en ny niche uden konkurrenter, ville jeg vælge det eksisterende system.

Auktions-modellen er så gammel efterhånden, at de systemer der findes til det har al den funktionalitet der skal bruges. At genskabe al den funktionalitet vil være et kæmpe arbejde som typisk giver et ringere resultat, da de eksisterende systemet har været gennem mange opdateringer gennem årene.

Så med mindre de havde en helt ny vinkel på auktionssites, har jeg svært ved at fordelene ved ikke at vælge et standardsystem og tilpasse dette.

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 13:06

Gode points:-)

Sitet er en niche til de eksisterende sites. Og der er p.t. ingen konkurrenter i DK (norden).

Hvilke nye systemer kunne du evt. kunne anbefele?

Michael

Tilmeldt 30. Oct 06
Fra  dk Skrevet kl. 13:16

Godt du kunne bruge det :)

Det var bare nogle generelle betragtninger, jeg har ikke noget praktisk erfaring med auktionssites :) Så det kan jeg ikke hjælpe dig med.

Tilmeldt 27. Mar 12
Indlæg ialt: 87
Fra  Rygestopdoc.dk Skrevet kl. 15:11

Der findes efterhånden en del rigtig gode scripts derude, og når man tænker på hvad det vil komme til at koste at lave fra bunde. Så ville jeg nok starte med et script eller wordpress login. Når der så blev tjent penge kunne man bruge dem på at udvikle noget fra bunden.

rygestop dag for dag

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 15:41

Hej Michael

Jeg har et auktionssite liggende med et kæmpe backend som stort set kan alt. Der er brugt over 600 udviklingstimer i det og der er taget højde for stort set alt i det system. 

Dette har alt hvad din kunde skal bruge og mere til. 

Så du vil kunne få en kopi af dette system til meget små penge, hvis du er interesseret?? 

Du kan kontakte mig på vovol@ofir.dk eller i pm

Mvh Jimmi

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 16:02

Tak til jer begge. Gode input. Jimmy - jeg vil kontakte dig umiddelbart efter påske for en snak.

Michael

Fra Odense
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:37

Jeg ved godt at det ikke er det du gerne vil høre, men hvis jeg var dig, så ville jeg overveje et classifieds site i stil med DBA og GulogGratis.dk i stedet for en online auktion. På online auktioner er der nemlig 14 dages fortrydelsesret på salg og det er ejeren af auktionssitet, som har ansvar for at fortrydelsesrettet bliver overholdt på de enkelte auktioner. Der er ikke det samme krav på classifieds sites.

Se mere på: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/Hoejesterets-dom-i-sag-om-qxl

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)