Nu skal det her ikke være en religionskrig om sprog, men jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfor du så absolut afviser ASP.NET til websites?
At foreslå det til en der ikke har programmeret før og skal til at lære det er som at bede en tømrelærling om at bygge et slot. Man skal starte med at kravle før man kan løbe. |
Hvis du vil udvikle apps, er web baserede sprog nok ikke det bedste sted at starte. Men som Niels skriver, så er det nemt at omstille sig fra et sprog til et andet, hvis først man forstår grundprincippet. Faderen for mange af de sprog vi bruger i dag er C/C++, så hvis man kan det, kan man let programmere i andre sprog. Jeg arbejder til daglig i C++ og C#. På hobbybasis PHP til web.
Hvis du gerne vil igang, og ikke kender noget til programmering, synes jeg faktisk at C# er et udemærket sprog. Du kan downloade en gratis udgave af Visual Studio til C# på Microsoft's site. Men hvis du ved at du vil udvikle apps, er det måske bedre at downloade de udviklingsværktøjer der er tilgængelige til det. Xcode til Mac er også gratis, og der findes sikkert noget tilsvarende til Android.
Uanset hvad du vælger, er der tusindvis af tutorials og eksempler tilgængelige. Bare søg på Google.
Mvh Carsten