Jeg er i gang med at starte et enkeltmandsfirma (personlig ejet), og skal bruge en bil til at besøge kunder. Firmaadressen vil i starten være min privatadresse. Såvidt jeg kan se har jeg to muligheder, med tilhørende fordele (+) og ulemper (-). Jeg håber, at I vil byde ind om der er noget jeg har misforstået eller glemt - eller I har gode/dårlige erfaringer med en af metoderne;
Mulighed 1 - firmabil (gule plader): + fradrag i moms og skat for køb/leasing og drift af bilen - bilen må ikke bruges privat, og der skal føres kørebog
Mulighed 2 - egen bil (momsfri på gule plader eller en hvidplade bil): + bilen må også bruges privat + der skal kun føres kørebog for kilometer i firmaregi + jeg kan få skattefri kørselsgodtgørelse for firma kilometer - jeg skal selv betale bilen samt drift med beskattede kroner
Mulighed 1 - firmabil (gule plader): + fradrag i moms og skat for køb/leasing og drift af bilen - bilen må ikke bruges privat, og der skal føres kørebog
Der skal ikke føres kørebog, når firmaet ejer bilen. Alle kørte kilometer er jo erhvervskilometer.
Rohde1:
Mulighed 2 - egen bil (momsfri på gule plader eller en hvidplade bil): + bilen må også bruges privat + der skal kun føres kørebog for kilometer i firmaregi + jeg kan få skattefri kørselsgodtgørelse for firma kilometer - jeg skal selv betale bilen samt drift med beskattede kroner
Hvis du køber en bil på papegøjeplader, så skal du betale "misundelsesafgift" på ca. 5.000 kr. årligt (afhængig af hvilken bil du køber). Dog kan du slippe med 50%, da du også bruger bilen i virksomheden.
Til gengæld kan du fradrage 100% af momsen på driften af bilen (også for de private kilometer), også selvom du udbetaler kørselsgodtgørelse jf. statens takster.
Hvis du køber en bil på papegøjeplader, så skal du betale "misundelsesafgift" på ca. 5.000 kr. årligt (afhængig af hvilken bil du køber). Dog kan du slippe med 50%, da du også bruger bilen i virksomheden.
Til gengæld kan du fradrage 100% af momsen på driften af bilen (også for de private kilometer), også selvom du udbetaler kørselsgodtgørelse jf. statens takster.
Ja, og du kan nemlig ikke fratrække nogen udgifter til bilen, hvis du køber/bruger en bil på hvide plader. Kun føre en kilometerbog og få fradrag for de km du kører i firmets regi. Så medmindre du skal bruge bagsædet til børn eller svigermor er der tit god fornuft i en bil med papegøjeplader. Så sker der heller ikke noget, hvis du bliver stoppet i et privat ærinde! Det er der en del, der har brændt fingrene på i en ren gulpladebil.
Der skal ikke føres kørebog, når firmaet ejer bilen. Alle kørte kilometer er jo erhvervskilometer.
Nej det er nok rigtigt, men for en sikkerheds skyld er det vel optimalt at kunne dokumentere, at alle kørte kilometer er firmamæssige, hvis pludselig SKAT mener at der er kørt privat?
[quote user="Martin E. Jensen"]
Det lyder interessant. Det betyder altså at der blot ikke kan fradrages moms for købet af bilen, men på hele driften? Men er der så ikke pludselig tale om beskatning for "fri bil", hvis jeg kører privat i firmaets bil på papegøjeplader?
Nej det er nok rigtigt, men for en sikkerheds skyld er det vel optimalt at kunne dokumentere, at alle kørte kilometer er firmamæssige, hvis pludselig SKAT mener at der er kørt privat?
Det er ikke et krav, men man kan jo altid vælge at gå med både livrem og seler. Jeg tror ikke du får behov for kørebogen, hvis du ellers overholder kravet om, at du kun kører erhvervsmæssigt.
Rohde1:
Det lyder interessant. Det betyder altså at der blot ikke kan fradrages moms for købet af bilen, men på hele driften?
Ja, korrekt.
Rohde1:
Men er der så ikke pludselig tale om beskatning for "fri bil", hvis jeg kører privat i firmaets bil på papegøjeplader?
Du køber bilen privat, men har stadig mulighed for at fradrage moms for driften i firmaet. Det udløser ikke beskatning for fri bil.