Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Akasse for Selvstændige Erhvervsdrivende... Hvad går det ud på?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg snakket med min akasse, og blevet lidt klogere på hvad man må og ikke må. Og der er egentligt ikke noget af det følgende der kommer som en overraskelse for mig.

Hvis man er lønmodtager og har en bi-beskæftigelse, så kan man få hjælp hvis man bliver arbejdsløs. Men hvis man i en kortere periode driver sin virksomhed som hovederhverv, så kan man ikke få dagpenge før man har endeligt og fuldt afsluttet sin virksomhed. Og efterfølgende må man ikke starte egenvirksomhed igen (i en periode ). Jeg er klar over at nogle af disse regler er lavet for at folk ikke skal misbruge dagpengesystemet, og det er også fint nok.

Min frustration går mest på hvorfor disse akasser kalder sig "for de selvstændige" når man er nød til at afvikle sin virksomhed 100% (og dermed ikke er selvstændig) for at få hjælp!? .....

Tilmeldt 25. Sep 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:28

Det er jeg MEGET interesseret i at høre mere om, da jeg står i samme situation nu... Jeg må ifølge HK ikke arbejde i arbejdstiden. Så nu vil de have at jeg ophører min virksomhed. 

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 11:36

Og Danmark er netop blevet udnævnt til at være Europa's nemmest land for at opstarte eget firma..

Og nr5 i verdensplan..

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:53

Nowa:

Det er jeg MEGET interesseret i at høre mere om, da jeg står i samme situation nu... Jeg må ifølge HK ikke arbejde i arbejdstiden. Så nu vil de have at jeg ophører min virksomhed. 

Jeg har været heldig at blive lønmodtager, så jeg er ved at lukke mit firma ned. Men det er stadig min opfattelse at hvis man er selvstændig og har brug for dagpenge, så skal virksomheden lukkes 100% ned før man kan få hjælp i form af dagpenge.

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:31

Når du taler om "for de selvstændige" - var du så i ASA eller en af de andre a-kasser for selvstændige? Jeg får dagpenge og vil opstarte eget, og er kontakte af de selvstændiges a-kasser på skift pga. oprettelse af CVR nr. Men hvis det giver det samme stramme forhold uanset hvilken a-kasse du vælger, så er der jo ingen grund til at lokkes over i de "selvstændiges"..der er ingen tvivl om at det ikke er let at starte i DK, slet ikke hvis du ikke "springer ud og satser alt"..:-)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 10:02

Hej Lars mfl.

Det, Lars skriver om reglerne er rigtigt. Jeg vil dog altid anbefale, at man ringer til sin a-kasse og fortæller om sin specifikke situation - ofte kan der være detaljer på spil, som afgør svaret, og her kan a-kassen hjælpe.

Dermed er der også til dels svaret på Lars´ første spørgsmål om, hvorfor det hedder en a-kasse for selvstændige. Reglerne er nemlig så omfattende, at de ansatte i lønmodtagerakasserne ikke altid er klædt på til at hjælpe.

Samtidig har a-kasserne for selvstændige også ofte diverse ekstra ydelser, som er relevante for selvstændige.

Jeg arbejder selv i ASE (så er I advaret om, at jeg ikke nødvendigvis er 100 procent objektiv her ;-) - men vi har eksempelvis gratis hjælp til personalejura, HR, annoncering på Jobindex, gode råd om kontrakter og betalingsindrivelse mv. Dette får man jo ikke i en a-kasse for lønmodtagere.

Hertil kommer, at vi har rigtig meget dialog med politikere for at lave nogle mere rimelige a-kassevilkår for selvstændige. F.eks. forsøger vi at gøre reglerne omkring det, vi kalder "endeligt ophør" langt mere fleksible.

Jeg håber, I kan bruge svaret - eller skriv igen!

Vh

Thomas Telving
Pressechef i ASE

www.ase.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)