Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bør du outsource programmering til udlandet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du ikke har råd, eller ikke kan finde den rette programmør eller designer i Danmark, skal du så outsource til et land, der har billigere arbejdskraft?

Dette spørgsmål møder man tid blandt virksomheder, og der er mange sider af denne sag. Min mening er at outsourcing faktisk ikke fungerer særlig godt.

Når man sidder overfor hinanden i teams, så virker det klart bedst. Man har brug for at snakke, diskutere og hvis du spørger mig, så skal man lytte til hinanden flere hundrede gange, før man forstår hinanden helt rigtigt. Når man er tæt på hinanden i et team, så er man også mere kommittet, mere involverende i det man laver. Dette kommitment, giver også en mentalitet blandt kollegaer, og det personlige forhold giver en “whatever it takes” mentalitet i teamet.

Men nogle gange har du ikke andre valg end at oursource. I det tilfælde ser jeg to brugbare metoder.

1) Find et helt team der kan arbejde i samme land
Det er den bedste model, men det kræver mange ressourcer, at samle et godt team i et land, hvor talentet og prisen matcher dit budget

Men husk at dette teams skal være en integreret del af jeres startup, der er brug for at CTO besøger dette lokale team min. hver femte uge, og desuden skal der bruges flere kommunikationskanaler (kunne være skype) blandt kollegaerne på de forskellige lokationer. Min. et par gange om året skal de enkelte teams rejse frem og tilbage for at besøge hinanden og lære hinanden bedre at kende. Vær sikker på at lokationen fungerer langsigtet, og der skal min. være tre tech universiteter i området.

2) Lej et team af nogle andre
Nogle outsourcing partnere, som Ciklum, tilbyder at man kan hyre programmører, designere etc. som de har været med til at screene og som arbejder på en permanent kontrakt hos partneren. Denne model kan også virke, fordi programmøren kun arbejder på dit projekt og kan være en del af teamet, der kender produkt- og kundervisionen. Det er ikke ligeså integreret som den første model, men er dog meget bedre end den tredje model.

3) Dette virker ikke!
At hyre en deltidsprogrammør eller designer, i et andet land, fejler næsten altid. Det er ikke fordi de ikke er dygtige, men simpelthen fordi det er umuligt at kommunikere med dem om dine behov. Fra deres side, så er det næsten umuligt at programmere eller designe noget der integrerer perfekt med resten af arkitekturen, simpelthen fordi de ikke har det fulde billede og overblik.

Når man starter ud med sådan en proces, så ser det ud til at være en genvej, men tit bliver det lige det modsatte, og du er nødt til at lave det hele om, og her har du tabt penge og tid.

Hvilke erfaringer har du?

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Har god erfaring med at outsource it udvikling til Indien. En af de største fordel, er de ikke har så mange fri og helligdage som i Danmark og arbejder hurtigere.
Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Har man ikke erfaring i at køre it projekter i dk så er det en dårlig ide at starte med outsourcing.

Især med mere tekniske projekter nytter det heller ikke at have en projektleder uden teknisk indsigt.

Jeg har lavet reviewet af flere store projekter lavet af store konsulent huse der har en hær af udviklere siddende i fx Indien og her har kvaliteten godt nok ikke været i orden.

Jeg har også interviewet og snakket med rigtig mange virksomheder der har gjort sig erfaringer med outsourcing og umiddelbart synes jeg ikke at der danner sig et rosenrødt billede.

Selv er jeg tosset med outsourcing og har også et par forretninger der bygger på et outsourcet team, men at fremstille det så simpelt som dine tre punkter er jeg bestemt ikke enig i.

Mit umiddelbare råd er: outsource ikke noget som du ikke selv ved hvordan man laver.

En simpel hjemmeside kan man nok godt få lavet, men ikke meget mere teknisk såfremt man ikke har en teknisk projektleder siddende fuld tid.
Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Outsourcing fungerer fint på både simple og svære projekter, hvis man har erfarne folk til at styre projektet. Jeg vil endda gå så vidt at sige, at i dit eksempel 1 med at sidde sammen og hyggesnakke om detaljer kan være spild af dyrebar dansk tid i stedet for at blot beskrive, hvordan tingene skal virke, og så få det outsourcet.

At sige det ikke virker at hyre en programmør eller deltidsdesigner og det næsten altid fejler er en dum generalisering.

Vi har masser af erfaring med det og det går stortset godt hver gang.

I punkt tre skriver du "fra deres side er det næsten umuligt at programmere eller designe noget der integrerer med resten af arkitekturen" - det er nemlig rigtigt - hvis ikke man har beskrevet miljøet der skal arbejdes i ordentligt, således modtageren af opgaven har forudsætning for at løse den, så går det galt. - Det ville det gøre uanset om personen sad på den anden side af bordet eller den anden side af jorden.

Jeg har skrevet en lille guide du kan søge inspiration i til dine outsourcing projekter her: http://kravspecifikation.com. Jeg er med på det er banale eksempler, men hvis man forbereder ordentlig visuel kommunikation til sine outsourcing partnere, så er der altså mange penge at spare på både den korte og den lange bane.


Venlig Hilsen

Allan

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Beaverbeaver:
Har god erfaring med at outsource it udvikling til Indien. En af de største fordel, er de ikke har så mange fri og helligdage som i Danmark og arbejder hurtigere.

Jeg ville også lige kommentere denne her... "arbejder hurtigere". Hvad bygger du dette på? Det er ikke helt det mønster jeg ser ift min erfaring. Udfordringen er at så snart at en inder er i tvivl om noget, så stopper de helt op og afventer at man giver dem nye instruktioner. Så lige meget om de er dobbelt så hurtige som en dansk udvikler (hvilket jeg dog ikke har set endnu) så bruger de rigtigt meget spild tid fordi rigtigt ofte bare venter på nye instrukser.

Husk også at når du sidder tusindvis af kilometer væk fra projektejer og måske endda i en lille "qubicle" der på 24 deles med to andre, så er du slet ikke så passioneret og interesseret i projektet som hvis du sad tæt på "the action" og havde en større investering.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)