Som ny iværksætter med mange bolde kastet i mange retninger, står jeg midt i forhandlingerne om en helt ny slags opgave - og skal kunne sætte pris på den. Opgaven er at få skrevet tekst med et bestemt tema til en guidet cykeltur. Kunden er selv i konceptudviklingsfasen med sin virksomhed - og jeg designer og leverer tekst til en innovativ koncept, som giver hans biks en helt anderledes, nytænkende cykeltur. Idéen til denne tur er oprindeligt min (jeg tilbød det til et andet sted hen, fik et nej, og til en fest fortalte om det til kunden, som blev meget begejstret for at tilføje koncepten som tilbud i sit firma. Min første prisudkast var 5.000 kr. (beregnet ud af vurderet timebrug og ønsket timepris) og 30% af overskuddet fra solgte ture. Kunden har nu vendt tilbage og sagt ja til 5.000 men nej til procenter overhovedet. Jeg har siden hen fundet ud af at prisen er vist ALT for lavt til en konceptudviklingsopgave. Overvejer nu at sætte det dobbelt op eller endnu mere (og evt. acceptere ingen procenter). Kan nogen give et godt råd? |
Det er et rigtig svært spørgsmål.
Du må overveje, hvilken værdi det har for den kunde, du allerede har i hånden.
Så må du veje det op mod chancen for at dit koncept har højere værdi for andre.
Så må du vurdere, om du tør tage den risiko, det er at sætte prisen op.
Der er ingen formel på den slags.
Du må føle dig frem og slå til, når aftalen er optimal for dig.
Venlig hilsen
Hans