Ladies and gentlemen - bær lidt over med mig her. Jeg er ny på Amino og dette er mit første indlæg. (synes der er lidt unødvendig dårlig karma på nogle af de andre indlæg i dag... :-( )
Efter mange år som lønmodtager med alt på det tørre ønsker jeg nu at tage springet og starte egen virksomhed. Jeg er usikker på det skal være en enkelmandsvirksomhed eller et Aps. Jeg er i en situation hvor jeg har min almindelige løn ved siden af nogle måneder endnu - min virksomhed kommer til at vise et negativt resultat for 2012 hvilket jeg ønsker at kunne modregne på min skattebillet. (dette skal være en seriøs virksomhed - jeg prøver ikke bare at fuske mig til et skattefradrag)
Ligeledes står jeg og skal købe bil - kan en bil udgøre sikkerhed i de 80.000 der skal indskydes i et Aps.
Er der nogen med revisor erfaring som har nogen indspil til ovenstående ? Er der andre der har gode råd eller indspil til ovenstående.
Jeg rådgiver en del nye - og nystartede virksomheder omkring opstart, stiftelse af selskab og m.m.. Du er velkommen til at kigge på min profil - eller besøge min hjemmeside, http://www.erhvervsraadgiver.dk/
Hvis du har brug for hjælp eller anden rådgivning, så lad mig høre fra dig.
Hvis din kommende revisor ikke har erfaring indenfor netop disse ting, så skal du hurtigt lede efter en ny. ;-)
Jeg er ikke selv revisor, men jeg kan da lige give nogle hurtige svar: Du kan jo som du selv er inde på fradrage virksomhedens opstartsudgifter i din øvrige skattepligtige indkomst. På den måde kan du spare noget i skat. Du får også et fradrag for dine udgifter i et ApS, men det er kun et skattemæssigt aktiv du opbygger (du sparer selskabsskat senere). Du kan måske overveje at foretage en skattefri virksomhedsomdannelse.
Bilen kan godt indgå som aktiv i virksomheden - så skal den indskydes som apportindskud. Det skal du have en revisor til at lave en vurderingsberetning på, så det koster lidt ekstra i forhold til hvis du stillede med 80.000 kr. kontant.
Til sidst vil jeg bare lige poste et link til Aminos nye projekt, Agera, hvor du gratis kan indhente op til 3 uforpligtende tilbud på revisor-hjælp:
Vi har rådgivet rigtig mange iværksættere gennem årere om netop dit problem.
Hej!
Jeg kan helt klart anbefale Peter! Han er skarp og nede på jorden ! Han har vidst bevidst sin viden igennem sine 10-11.000 indlæg på Amino :)
Mig bekendt kan du sagtens bruge bilen som det aktiv, så længe den har den værdi. Det vil sige, når den bliver gammel, og så kun er 20.000 kr værd, skal du have andre aktiver eller kapital optil den værdi. Tror nok der så er nogle kombinationer, hvor man i perioder ikke behøver at opfylde kapital kravet fuldt ud - men her er jeg på glat is! For jeg har ikke selv prøvet dette scenarie! Jeg har kun læst mig til dette tidligere! Så hiv helt klart fat i en der har erfaring i dette :)
kan en bil udgøre sikkerhed i de 80.000 der skal indskydes i et Aps.
Ja det kan den godt. Men faktisk er det ret uinteressant om den kan. Når du vil starte som selvstændig er der en hel del andre forhold der er meget mere interessante. Indenfor hvilken branche vil du starte op. Hvilken risiko vil du løbe. Hvordan er din private situation. Faktisk er der et hav af forhold som skal afklares, men i høj grad skal du have dine egne risici afklaret. Hvad er konsekvensen, hvis det du vil starte op ikke går som du havde forventet. Det du har brug for er ikke en rivisor men en sparringspartner, der måske også kan holde styr på økonomien; en der i meget større grad kan stille kritiske spørgsmål til du du vil igang med. Det er forsent, hvis disse spørgsmål stilles, når de kritiske situationer er opstået.
Det du har brug for er ikke en rivisor men en sparringspartner, der måske også kan holde styr på økonomien; en der i meget større grad kan stille kritiske spørgsmål til du du vil igang med.
Det ene udelukker altså ikke det andet Bertel!
Efter min opfattelse er en god revisor netop kendetegnet ved også at kunne fungerer som en sparringspartner. Hvem ellers har så stort et erfaringsgrundlag fra flere brancher at trække på?
Det er heller ikke det jeg skriver. Der er helt sikkert mange gode revisorer der går helhjertet ind i den opgave de stilles overfor. Det jeg blot gerne vil have nye iværksættere til er, at de kritisk vurderer, hvilken risiko de løber, og at de ikke lader sig vildlede af kortsiktede forhold som skattebesparelse i personlig indkomst i et enkelt år, da der er væsentlige større risici som de bør tage i betragtning, når de starter som selvstændig.