Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mit efternavn som domænenavn

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er et firma som har registreret mit efternavn som domænenavn. Det har haft det i 10 år, men det er ikke i brug og wayback timemachine viser ikke noget efter 2006. Firmaet benytter en anden hjemmeside og andre e-mailadresser. Det er et ret almindeligt efternavn.

Firmanavnet er navnet på direktøren dvs. fornavn + det efternavn jeg også har. De benytte kun firmanavnet få steder på deres hjemmeside, da de åbenbart foretrækker det nye domænenavn + deres cvr nummer.

Jeg vil meget gerne have domænenavnet. Hvad bør jeg gøre? Indtil videre har jeg sendt en e-mail til dem og spurgt, om de er interesserede i at sælge det. Intet svar og forventer ikke et. Jeg har lige taget nogle screenshots, som viser at firmaet ikke benytter domænenavet. Har jeg en sag her? Bør jeg vente nogle måneder, tage flere screenshots og så kontakte dem igen? Derefter sende en klage til domæneklagenævnet? Jeg står på venteliste til domænenavnet, dog som nr. 2.

Håber der er nogle kloge aminoer derude. Det ved jeg der er ;-) 

Fra København
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Fra  diCEPT ApS Skrevet kl. 16:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

bluebull:

...

Firmanavnet er navnet på direktøren dvs. fornavn + det efternavn jeg også har.

...

Hvorfor er det lige at du føler, at du har mere ret til domænenavnet, når nu direktøren har det samme efternavn som dig?

Kan det ikke tænkes at han anvender den til e-mail?

Hvordan ville du føle det, hvis vi nu forestiller os, at du for 10 år siden havden den indsigt som ham her åbenbart har haft, og registreret domænet og i 10 år har anvendt den til e-mail, og nu 10 år efter er der så en der forlanger domænet fra dig, bare fordi de "meget gerne vil have domænenavnet"?

Ville du selv føle at det var retfærdigt?

Jeg er sikker på at du nok skal få råd fra andre Aminoer om, hvordan du kan snuppe domænet fra den retmæssige ejer, men det får du ikke fra mig, jeg ønsker ikke noget dårlig karma.

Jeg håber at Danmark i en nær fremtid får et nutidigt domænelov, hvor domæner bliver anset som immaterielle ejendom som i bl.a. Canada.

Kommer snart...

Tilmeldt 26. Mar 12
Skrevet kl. 16:15

Nu er det jo firmaet A/S, som har registreret domænenavnet og ikke direktøren privat.

Ifølge firmaets hjemmeside benyttes der en anden emailadresse, når man skal kontakte direktøren. Jeg kan heller ikke ved søgning på google finder frem til, at han skulle bruge emailadressen privat. 

Firmaet benytter heller ikke domænenavnet til hjemmeside, da den blot henviser til en hostingvirksomhed.

Hvis loven gør det muligt for mig, at få overdraget domænet, så er det da heller ikke uretfærdigt. Manden har jo kunne følge med i lovgivningen og så vælge om han ville have domænet eller ej, bruge det eller ej.

Man kan selvfølgelig være uenig i lovgivningen og man kan føle den er uretfærdig, men det er nu engang sådan som den er.

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 16:18

Du får svært ved at få dette domæne navn af rettens vej. Man kan jo nærmest sige idet det har været i den hidtidige ejers varetægt så længe, er han måske den rigtige ejermand?

Er det centralt for din forretning at have dette navn?

Jeg har har nemlig selv arbejdet i en ejerledet firma hvor vi netop hed stifterens efternavn. Og problemet er at det INTET siger om hvad firmaet laver.

Mit råd er: Vælg dog et domæne navn der stiger hvad du laver.

Jeg har valgt www.legehjulet.dk fordi jeg sælger legetøj på hjul :-)

Alle Aldre Kan Få Glæde Af Løbehjul På Tilbud.

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 16:27

Hej med dig,

Hvis jeg må lufte min ærlige mening, så er jeg 100% sikker på at Klagenævnet for domænenavne vil afvise din sag. Ham der har domænet på nuværende tidspunkt, har ikke mindre ret til det end dig. Tvært imod hedder i det samme, men han kom til møllen 10 år før dig.

Det sker af og til at Klagenævnet vil tage udgangspunkt i en sag der er baseret på et generisk navn, men slet ikke når i hedder det samme. Jeg tror den sag vil være spild af tid for alle parter.

Måske er dit efternavn ledigt på et andet TLD der også giver mening for dig?

Fra København
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Fra  diCEPT ApS Skrevet kl. 16:30

bluebull:

Firmaet benytter heller ikke domænenavnet til hjemmeside, da den blot henviser til en hostingvirksomhed.

Hvis loven gør det muligt for mig, at få overdraget domænet, så er det da heller ikke uretfærdigt. Manden har jo kunne følge med i lovgivningen og så vælge om han ville have domænet eller ej, bruge det eller ej.

I følge reglerne hos DK-Hostmaster så skal man bl.a. have aktivt Navneserver, og det må man jo sige han har siden domænet henviser til en hostingvirksomhed.

Hvis domænet henviser til en hostingvirksomhed tyder det også på at han betaler for hosting, hvis han betaler for hosting må det betyde, at han anvender hosting på en eller anden form (måske email) ellers er det jo ikke så smart af ham at betale for hosting i 10 år uden at anvende den.

Manden har i 10 år valgt at han vil have domænet ved at betale årsgebyret og hosting i 10 år.

Jeg er ikke i tvivl om at han gerne vil beholde domænet.

Bare som et tilfældigt valgt eksempel, så kan man bl.a. hos Dandomain får Mailhotel:

http://www.dandomain.dk/produkter/mailhotel.html

Hvis man vælger denne form for hosting, så har man IKKE en webside, men udelukkende mulighed for e-mail anvendelse. Det betyder bl.a. at hvis man taster domænet ind på browseren, så ser man kun hostingvirksomhedens "reserveret" side (eller hvad hostingvirksomheden nu har valgt at kalde den).

Kommer snart...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:35
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 784
Fra  Køreskole Ginnerup Skrevet kl. 16:40

Hvad med om du skaffer dig et domæne, der hedder hele dit navn? Det har den anden mand nok ikke snuppet. Jeg er i samme situation som dig - bortset fra at jeg aldrig har forsøgt, at gafle navnet fra ham der kom først. Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg kan ikke se problemet.

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 16:43

Du var for langsom ;) - Du vinder ingen ting nogle steder desværre.

vh AB

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Tilmeldt 26. Mar 12
Skrevet kl. 16:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Okay. Jeg overgiver mig Stick out tongue Tak for alle svar.

Det kan vidst ikke betale sig, at bruge mere tid på det domænenavn. Det er nemlig også optaget på andre TLD's. Nu må jeg bare finde på et nyt!

Lone: Mit fornavn + efternavn er en mulighed jeg vil overveje. Jeg kan se dit efternavn også af taget af Steen Ginnerup A/S, så godt du ikke så det som et problem. Han bruger det dog også synligt. Smile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)