Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal lejer betale for udfærdigelse af lejekontrakt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber at I kan hjælpe mig.

Jeg er blevet tilbudt at overtage et kontor, som jeg er interesseret i.
Derfor beder jeg til at starte med om at få tilsendt en lejekontrakt så jeg kan tage stilling og skrive under på stedet.

Imidlertid beder beder andelsforeningen (altså udlejer) mig om at betale deres advokat 2.000 kr. for at udfærdige kontrakten.

Den udgift havde jeg ikke lige regnet med... Er det virkelig praksis at lade lejer betale for at få udarbejdet kontrakten på et erhvervlejemål?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

@Burfelt: Jeg har set det flere gange, så det er i hvert fald ikke helt unormalt.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra København
Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Burfelt

"Normalt" er nok ikke lige det ord jeg ville bruge om det. På den anden side, så er der aftalefrihed...

Mvh

Jørgen

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 07
Indlæg ialt: 98
Fra  Laros A/S Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er bestemt ikke kutyme, for de får da svært ved at finde lejere sådan, men når det er erhverv, er det lovligt nok.
Du kan evt foreslå, at de sender oplæg på vilkårene, og hvis I er enige, kan I få lavet kontrakten...
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de hurtige svar.

Jeg har mulighed for at se kontrakten før end jeg skriver under og betaler. Men jeg har personligt stadigt svært ved at se rimligheden i at betale deres rådgiver for at udføre et stykke arbejde der må tilgode se dem. I princippet skulle jeg også have penge op af lommen til egen advokat for at læse kontrakten igennem.

Jeg har kigget lidt videre, og konklusionen må desværre blive at det er ganske lovligt. Men ikke sædvane eller praksis.

http://www.startvaekst.dk/erhvervslejeaftale siger:

"Omkostninger

Det aftales normalt, at hver af parterne i et lejeforhold bærer udgiften til egen rådgivning. Det kan dog aftales, at lejer betaler udgiften til oprettelse af lejekontrakten samt eventuelt udgiften til udlejers rådgiver, ligesom det naturligvis kan aftales, at udlejer afholder lejers udgifter til rådgiver."

Det må man så finde ud af med sig selv, om hvilke vilkår man vil acceptere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Burfelt

Det er i allerhøjeste grad praksis og jeg har ikke i retslitteraturen om andelsboliger eller i nogen domsssamlinger set en dom om denne praksis.

Det kan være du bliver den første der rejser spørgsmålet ?

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt forstå, at du stiller spørgsmål ved det, det ville jeg også gøre.

Min umiddelbare reaktion er, at hvis de vil udleje et lejemål, så må de også have betingelserne, som det udlejes på. Det bør være sælgers omkostning.

Du vil jo stå helt elendigt i forhold til at forhandle prisen, hvis du allerede har vist, at du er villig til at betale blot for at få udlejers betingelser at se.

Jeg synes, du skal takke nej til deres lejemål, hvis du selv skal betale for at få et reelt tilbud. Der burde være nok andre lejemål at vælge imellem i de her tider, hvis ikke der er tale om noget helt specielt.

Mvh Allan

Fra Roskilde
Tilmeldt 3. Mar 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Når det omhandler et erhvervslejemål er det ikke unormalt at udgiften til udarbejdelse af kontrakt ligger på lejers bord. Normalt får lejer dog en kontrakt til gennemsyn først, ender lejer med at indgå en aftale, betaler lejer for udgiften for udarbejdelse af kontrakten.

Jeg vil foreslå dig at gøre som ovenstående. Acceptere de 2000 kr i udgift på lejekontrakten såfremt at du ender med at leje lejemålet. Men at du selvfølgelig vil se kontrakten først. (Andelsboligforeningen skal jo under alle omstændigheder have udarbejdet en lejekontrakt før eller siden).
 
Held og lykke med det.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)