Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af konditori

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Herlev
Tilmeldt 29. Mar 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Ny Amino-borger her :)

Jeg har længe gået med en lille drøm i maven, om en dag at have mit eget konditori.

Nu er jeg så bleven optaget på konditor uddannelsen og vil være færdig om en 3-4 år ca.

Men i mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at starte et enkeltmandsfirma op, hvor jeg producerer og sælger bagværk og kager.

Når jeg så er færdig med min uddannelse, er drømmen så at starte mit eget konditori, med et koncept jeg stadig går og arbejder på (og derfor holder lidt i det skjulte).

MEN! Nu er det jo så at jeg godt er klar over at der altid vil være nogle forhindringer man lige skal igennem, og det er defor jeg spørger jer til råds. 

Så mine spørgsmål er som følger:

- Er det stadig sådan at man ikke behøver at være momsregistreret hvis man tjener under et vist beløb om året? Og i så fald har man ikke noget CVR-nummer, ikke sandt? Og i så fald kan man vel bare nøjes med at skrive det som en B-indtægt på sin selvangivelse? Eller... ?

- Er det tilladt at lave og sælge fødevare på bestilling, i sit eget hjem (her tænker jeg på brød, kager m.m.)? Hvis ja, så går jeg ud fra at der kommer kontrol tilsyn fra fødevareministeriet? Hvis nej, så må jeg bare vente indtil jeg er færdiguddannet og kan leje en bygning til formålet.

- Er der faldgruber eller andre ting der er værd at vide inde for denne form for virksomhed?

... og hvis jeg har skrevet indlægget i det forkerte forum, så beklager jeg.

Håber nogen kan og vil hjælpe mig lidt på vej i den rigtige retning så jeg kan udleve min drøm :)

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 17:38

Ja du får ikke noget cvr nummer og laver det som b indkomst og beløbet er stadig 50.000.

Du kan ikke få et alm. køkken godkendt. Det skal være industri køkken. Find opl. på findsmiley.dk

Der er tit nogle som spørge til et industri køkken så der måske være en forretnings ide.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 17:45

Hvad slags kager drømmer du om at lave?

Bryllupskager?

Sara Bernard?

Almindelige morgenbrød eller hvad er din drøm Marianne?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 17:56

Marianne:

Nu er jeg så bleven optaget på konditor uddannelsen og vil være færdig om en 3-4 år ca.

Men i mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at starte et enkeltmandsfirma op, hvor jeg producerer og sælger bagværk og kager.

Har du overvejet hvad din  kommende læreplasd /praktiksted vil sige til at du i fritiden driver konkurerende virksomhed -  næppe noget de vil synes om.

Uover det skal du have et godkendt i produktionskøkken som vil koste en del af få lavet og godkendt.

mvh

Ravn

Fra Stoholm
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 311
Fra  Responsivemedia Skrevet kl. 18:34

Du må ikke lave det hjemme og sælge det videre uden det er godkendt og det bliver nok svært.

Du kunne leje dig ind i en Forsamlingshus/selskabslokaler med køkken og du kunne evt få retten til at levere der, til fester, begravelser osv, så kunne du jo også levere ud af huset der fra. der står mange af dem, der ikke bliver brugt til hverdag, jeg tror heler ikke at du skal gi alverden i husleje.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 18:41

Jeg faldt over noget med en bagatelgrænse hos fødevarestyrelsen for noget tid siden, - så jeg har lige opstøvet følgende internet-link til dig:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Hygiejne_og_indretning/Sider/Privat%20madlavning.aspx

Håber du kan bruge det.

Jeg mener konklusionen er at man godt må drive virksomhed i hjemmet, også hvis man sælger noget der er spiseligt - hvis det er i beskedent omfang.

Fra Herlev
Tilmeldt 29. Mar 12
Skrevet kl. 18:52

esbenlykke:

Hvad slags kager drømmer du om at lave?

Bryllupskager?

Sara Bernard?

Almindelige morgenbrød eller hvad er din drøm Marianne?

Drømmen er at kunne få en forretning med kolleger nok til at kunne tilbyde festkager generelt, samt lette kage/kaffe anretninger. Jeg tænker lidt i retning af at gå ad den Økologiske vej, men det er en del af min markedesanalyse. For der skulle jo gerne være en efterspørgsel på den slags.

Og tak for svarene vdr. tilberedning i eget køkken. Det var nok det jeg tænkte.

Mht. praktikplads, så bliver det jo ikke noget problem eftersom jeg ikke må lave det derhjemme - har nok ikke lige råd til at leje mig ind i et køkken med en SU. Men hvis det nu -havde- været tilladt, så havde jeg nok kringlet den ved at sørge for ikke at underbyde mht. priser, og sørge for at tilbyde andre ting end min læreplads. De ved jo godt at jeg vil blive en potentiel konkurrent uanset hvad. Men da det så ikke er aktuelt vil jeg ikke bryde mit hovede med det. Men, god pointe :)

Så vil jeg bruge de næste 3-4 år på at undersøge markedet, og skabe et netværk så jeg evt. kan starte det op med nogle andre. Samt øve mig ved at lave kager til venner og familie :D

Tak for input!

Edit: Jørgen! Du lavede lige en Ninja :D Tak for linket. Det vil jeg suge til mig. Mange tak!

Fra Skævinge
Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 309
Fra  Fakturamanager.dk Skrevet kl. 18:59

Hej

Bare et lille indspark herfra, jeg kender en der uder sin konditor udd. havde lov til at bruge praktikstedes facilliteter til at producere kager hun solgte til private. Så det kunne måske være en mulighed :)

MVH

Tim

Fra Herlev
Tilmeldt 29. Mar 12
Skrevet kl. 19:07

Tim Ulrichsen:

Hej

Bare et lille indspark herfra, jeg kender en der uder sin konditor udd. havde lov til at bruge praktikstedes facilliteter til at producere kager hun solgte til private. Så det kunne måske være en mulighed :)

MVH

Tim

Fantastisk! Endnu en mulighed :D

Jeg vidste det var en god idé at spørge herinde. Tusind tak. Yes

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 06:18

Hvad vil det betyde for dig og din fremtidsdrøm at intigrerere en præst i din markedsføring af dit økologiske bagværk?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)