Jeg hjælper for tiden en ven med hans forretning, hvor vi har nogle uopklarede spørgsmål i forhold til Adwords / SEO. Det er sådan at han forhandler nogle maskiner, som er af et bestemt brand. Dette brand er et varemærke som er beskyttet.
Hertil kørte han en Adwords kampagne med dette brand som keyword, og kom øverst på denne søgning i Google.
For noget tid siden fik han et fint brev fra deres advokat om "De var meget overraskede over at se dette - 1 A4 side bla bla bla - fjern det eller vi sagsøger dig"-tekst. Basically: Hvis denne Adwords kampagne ikke blev fjernet, så ville de starte en retssag. Argumentet var at de var et beskyttet varemærke og havde de fulde rettigheder til navnet.
Hertil har jeg et par spørgsmål:
Er dette krav berretiget? Er der reelt en sag eller forstår de ikke online marketing?
Hvis der derimod IKKE bruges Adwords, men søgemaskineoptimering - og man ved f.eks. en underside om brandet kommer øverst i Google - vil det så også være ulovligt?
I så fald: Hvis f.eks. EkstraBladet skrev en artikel om dette beskyttede brand - ville det i så fald være ulovligt?
Maskinfabrikanten har varemærkeret og den skal din vens adword-kampagne selvsagt respektere.
Hvis varemærkeindehaveren protesterer mod anvendelsen af varemærket har han loven på sin side og din ven må enten indhente samtykke til at køre sin kampagne fra varemærkeindehaveren eller droppe kampagnen, hvis han ikke vil risikere fogedforbud og erstatning til varemærkeindehaveren.
De nævnte regler refererer til den kommercielle anvendelse af varemærket og ikke til fx
offentlighedens publicistiske interesse i journalistik om varemærkeindehaveren/maskinfabrikanten m.v.
@Lars: Jeg har haft række sager om brug af varemærker i AdWords. Lavinen startede ved EU-domstolen og der er også kommet danske afgørelser nu.
Som jeg ser det, er det afgørende, om varemærket er blevet brugt i annonceteksten, evt. i overskriften, eller ej. Er det blevet brugt i annoncen, krænker det brandets rettigheder. I hvert fald hvis brugeren kunne tro, at der er en officiel sammenhæng mellem forhandleren og brandet.
Hvis varemærket kun er blevet brugt som keyword, men ikke i anonnencen, er vi ude en gråzone. Nogle mener, at det strider mod markedsføringsloven at "trække trafik" på andres varemærker, selvom varemærket ikke bliver nævnt i selve annoncen.