Lad os antage at din mompligtige omsætning udgør 85 % af din omsætning. Herved har du kun fradrag for 85% af den indgående moms.
Der er fuldt momsfradrag på indkøb, som foretages vedr. det momspligtige salg.
Derimod er der intet momsfradrag, for køb vedr. det momsfrie salg.
Det er kun, hvis der er aktiver eller forbrugsvarer, som skal anvendes i forbindelse med både det momspligtige og det momsfrie salg. Kun i dette tilfælde skal man lave fordelingsnøgle.
Det er jeg med på, men da der beskrives en virksomhed hvor "de fleste af" lejerne ikke er momsregistrerede, lyder det som om man ikke umiddelbart kan opdele lejerne. I teorien ville man således skulle have et rum kun for momsregistrerede lejere og et rum kun til ikke-momsregistrerede. Det lyder af mere administration end hvad godt er.
På baggrund af ovenstående forslog jeg da en generel fordelingsnøgle for hele butikken.
Ok. Jeg tror jeg forstår. I hvert fald nok til, at jeg kan se at der skal en anden end mig til at regne ud om der skal moms på eller ej, da det nok ikke er rimeligt at bruge jeres tid herinde, på det.
Tak for svarene. Jeg vil lige sidde og reflektere. :-)
Havde blot en erindring om at værelser/lokaler, der lejes ud i kortere tid end en måned var omhandlet i 13, stk. 8.
Fuldstændig korrekt - men undtagelsen fra undtagelsen retter sig mod værelser, der anvendes til "midlertidigt ophold", se Juridisk Vejl, D.A.5.8.9:
Afgrænsningen mellem momsfri udlejning af fast ejendom og momspligtig korttidsudlejning af værelser skal sikre, at udlejning af værelser mv. til personer, der tager midlertidigt ophold uden at skifte bopæl, fx til ophold under ferie mv., bliver momspligtig.
Andre lokaler (mødelokaler og lign.) er ikke omfattet af månedsreglen - forudsat der ikke sker servering.