Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der moms på udlejning af lokaler?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 16. Nov 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nyåbnet med et lille "center" der indeholder boghandel og udlejning af lokaler til alle slags behandlere og til yoga, workshops, foredrag mm.

Jeg udlejer lokalerne på time eller dagsbasis.

Jeg er en enkeltmandsvirksomhed og "ejer" min forretning som en andel. Er desuden momsregistreret.

Mit spørgsmål lyder på, om jeg skal sætte moms på udlejning af mine lokaler?

Dde fleste af mine behandlere, er jo ikke momsregistreret, så det er fordyrrende for dem, men jeg har fået af vide, at hvis jeg vil trække moms fra mine andre varer, så skal der også tillægges moms på lokalerne. Er det korrekt?

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 14:05

Rettet - Har altid betalt moms på vores lokaler, så forventede det gjorde sig gældende for alle.

Billigt Hundeudstyr Online

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:14

Kære Tinne.

Jeg mener ikke du er forpligtet til at lægge moms på. 

Da din virksomhed laver dels boghandel og dels udlejning, vil der dog skulle beregnes en fordeling mellem den momspligtige omsætning og den ikke-momspligtige omsætning.

Jeg kan se at forretningen ligger i en andelsboligforening. Du betaler formentlig ikke moms af lejemålet, er det korrekt? Andelsboligforeninger bør ikke have momspligtig indtjening så vidt jeg er orienteret.

Jeg er netop selv startet op som regnbskabskonsulent, og foretager bogføring m.v. for andre.

Har du brug for det, indgår jeg gerne et samarbejde. Se gerne min web: www.c-office.dk :)

Bedste hilsner

Rudolf Hanberg

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:24

Nej..du er ikke forpligtet at momse.....momsregistrering indenfor ejendomsudlejning er frivilligt.

Men der skal nok lige regnes på, om det er en god ide.

MvH

Peter

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 14:47

Tak Peter!

Når du siger at der nok lige skal regnes på om det kan betale sig, er det så fordi jeg i så fald ikke vil kunne trække momsen fra ved andre udgifter. F.eks inventar, istandsættelse og andre indkøb?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:50

Tinne:

Når du siger at der nok lige skal regnes på om det kan betale sig, er det så fordi jeg i så fald ikke vil kunne trække momsen fra ved andre udgifter. F.eks inventar, istandsættelse og andre indkøb?

Ja

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:52

Jeg vil mene at du bør køre med differentieret moms på den indgående hvis du vælger både at have momspligtig og ikke momspligtig omsætning.

Lad os antage at din mompligtige omsætning udgør 85 % af din omsætning. Herved har du kun fradrag for 85% af den indgående moms.

Sådan ville jeg gribe det an. 

Det er naturligvis et problem foir dig, hvis dine lejere ikke kan/vil betale momsen fordi de ikke har fradrag herfor.

/Rudolf

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 14:54

Jeg ejer selv andelen, så nej, jeg går ud fra at jeg ikke betaler moms. Det gør andelsforeningen vel heller ikke.

Du må gerne kontakte mig på visdomskilden@gmail.com, hvis du ønsker at uddybe. Jeg er temmelig lost på det område. Jeg kan ikke se din mail på din hjemmeside. Beklager.

Venlig hilsen

Tinne

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 14:56

Wink Ja, det er en jungle. Man skulle da også bare været gået revisorvejen!

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 15:02

Ok. Jeg forstår. der skal et større regnestykke til, for at jeg kan regne ud hvad der bedst kan betale sig. Og lidt gætteri.

Det er en temmelig stor post, hvis lejerne ikke er momsregistreret. I hvert fald i forhold til deres indtjening. Men jeg er nystartet og skal gerne trække moms fra de fleste af mine etableringsomkostninger.  Det har vel en indflydelse på det, ikke?

:-)

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)