Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der kender regler vedr. P-bøde?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej..

Jeg er kommet til at holde på en p-plads, hvor man om lørdagen ikke kan holde mellem 02-18, da der er reserveret til noget markedsplads. Jeg bliver ringet op af min storebror som jeg har lånt en firmabil af fordi polititet er dernede om morgenen for at få den fjernet hvis jeg ikke kommer derned asap. Der er betalt moms af bilen, så den må gerne bruges privat. Jeg skynder mig ned og hente bilen, hvor politibetjentene er ved at udskrive bøden. 

Det er i sig selv godt nok, da jeg ikke må holde der, men problemet er at jeg allerede har fået en bøde fra en p-vagt. Politibetjentene havde ikke set den bøde, og siger at jeg skal gå ned til kommunen om mandagen for at få den slettet, da de ikke selv kan gøre det. 

Jeg går derned om mandagen, hvor de siger at jeg skal gå til p-vagt selskabet. Derhenne sender de mig tilbage til politiet for at få slettet deres bøde, da den er udskrevet sidst. De siger at jeg ikke skal betale begge bøder.

Hos politiet får jeg nu at vide at jeg skal betale begge bøder. Den første bøde er udskrevet kl 4:03 og politiets bøde kl. 06:47.

Politiets vagthavende, samt politibetjentene var den pågældende morgen, begge af den opfattelse at jeg ikke skulle betale begge bøder. Men på politistationen siger de at deres bøde også skal betales, da der er ringet til dem fordi at bilen holdte hvor der skulle sættes boder op.

Bilen har holdt der før ulovligt, og tror lidt det er derfor de lader mig betale begge. Men det er første gang jeg har kørt bilen, og parkeret der.

Men skal jeg finde mig i at betale begge, eller nogen der ved bedre?

På forhånd tak

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 15:39

Jeg mener at reglerne er at man kun kan få en bøde pr. 24 timer.

Hvis du er medlem af FDM så prøv og tjek der.

Det ville være en ide og få det på skrift at de skyder på hinanden og send den til EB eller BT.

De kunne jo have ringet fra Politistationen det var jo ikke nødventigt og køre der ud.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 16:02

Led lidt på denne side: http://www.pvagt.dk/

Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 17:00

@Lykkebjerg

Er desværre ikke medlem, men synes også jeg har hørt om den der 24 timers regel.

@Peter Lauge

Tak for linket. Har kigget derinde, men kan ikke finde en sag der ligner. Har sendt dem en kopi af mit indlæg herinde, så håber de vender tilbage med et svar.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 17:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Trådstarter har fået en bøde for at have overtrædt Færdselslovens regler om standsning og parkering. Der er altså tale om en straf for at have begået en forbrydelse / forseelse, og ikke fx betaling for en ydelse.

Reglen i Færdselslovens §121 giver Politiet lov til at udstede bøder, som kaldes for afgifter.  Men Politiet må selvfølgelig kun udstede een afgift  pr. forseelse.

Færdselsloven §122a gør det muligt for de kommunale parkeringsvagter at udstede de samme parkeringsafgifter, som Politiet har lov til at udskrive.

Det er et helt grundlæggende straffe- og menneskeretligt princip, at man kan blive straffet een og kun een gang for den samme forbrydelse / forseelse. Man kan ikke blive straffet to gange for den samme handling eller undladelse. Når man er blevet straffet een gang, så har man betalt sin gæld til samfundet og skylder ikke mere.

Det kaldes for forbudet mod dobbeltdom og findes mange steder i lovgivningen og i menneskerettighedskonventioner.

Se fx Artikel 4 i Tillægsprotokol 7 til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

"Under een og samme stats jurisdiktion skal ingen i en straffesag på ny kunne stilles for en domstol eller dømmes for en lovovertrædelse, for hvilken han allerede er blevet endeligt frikendt eller domfældt i overensstemmelse med denne stats lovgivning og strafferetspleje."

Bare fordi kommunens parkeringsvagter og politiet udfører det samme arbejde, betyder det selvfølgeligt ikke, at trådstarter skal straffes to gange for den samme forseelse. Det ville være lige så forkert, som hvis det havde været Politiet/kommunen, der havde udskrevet begge afgifter.

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 17:53
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Inden du bringer sagen for menneskerettighedsdomstolen kunne du overveje at betragte sagen fra en anden vinkel?

Jeg kan forstå at du/i har haft for vane at parkere ulovligt, og så er det sådan vel sådan set bare at indse at have tabt i dét lotteri denne gang?

Michael

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 18:03

Når man nu ved man har parkeret ulovligt, er det vel bare at indbetale ?

om der sidder 2 bøder er lige meget,den ene skal betales

og det er så et spørgsmål om det kan betale sig at gå efter den anden, min tid ville være for kort til det.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2317
Fra  PITOT Watches Aps Skrevet kl. 19:22
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Ja når du har gjort det før og er fuldt ud klar over at det er ulovligt, så fortjener du dem

Watches inspired by fighter jets

Aviator Watches - Pilot Watches - Blue Angels Watch

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:42

@ Ulrik, Hvad har forrang? Afgift eller bøden. Det er jo ikke i sammen "kasse" pengene ender.

Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:09

Jeg ved at jeres såkaldte "1 bøde pr 24 timer" i hvertfald ikke gælder for private parkeringsselskaber (private p-arealer). Der kan vi også afgive pr. påbegyndt døgn, men det afhænger helt af aftalen med ejeren af pladsen og derved hvad der er skiltet med.
- Men igen, er ikke lige inde i alle reglerne mht de offentlige parkeringsregler.

Nick
Dansk Parkeringskontrol
www.dpkontrol.dk

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)