Hej Jeg har brug for et råd i den video-/dvd-tekniske afdeling. I påsken skal jeg for første gang besøge en kollega i USA, som jeg har arbejdet sammen med i flere år, men vi har aldrig været i kontakt pr. andet end mail. Jeg vil gerne have en gave med, og tænker på at medbringe en god, dansk film/dramaserie. Med engelske undertekster, forstås. Jeg mener at huske, at der er forskel på, hvilke DVD-formater, man kan se i Europa og hvilke man kan se i US? Gælder det normalt også hvis man vil se DVD'en via en pc? Er der noget, jeg i øvrigt skal være opmærksom på? /Marianne |
Mange DVD-drev i nyere PC'ere er også regionsbestemte og du vil derfor kunne risikere at en DVD købt i Danmark ikke kan afspilles på et DVD-drev i USA. Dog findes der forskellige OpenSource software-programmer, som fx VLC, som kan afspille alle slags formater ligemeget hvilken digital hindring der så måtte være lagt ind på DVD'en.
Ellers kan du kigge de forskellige DVD-webshops igennem og se om den danske TV-serie du vil have med som gave, ikke også kan fås i en udgave, som kan afspilles i alle regioner (de findes nemlig også).