Hej Silvia
Hvad gør du mon for at skille dig ud fra mængden af kunstgallerier? (for der er vel en del gallerier i Kbh og omegn?)
Og har du mon overvejet, hvilket segment du særligt vil målrette? Udfordringen er jo, at du ikke kan sælge alle ting til alle mennesker. Folk har forskellig smag, vægter forskellige ting som vigtige, etc.
Så hvis du ikke gør noget for at skille dig tilpas ud fra mængden af kunstgallerier og ikke har noget kendetegnende, der appellerer særligt til netop det udvalgte segment - så risikerer du at blive "stuck in the middle" - hvilket gør det svært at overleve, endsige vækste - med mindre du ligger lige dér, hvor alle kunstkøbere naturligt kommer forbi alligevel.
For bedre at forklare, hvorfor jeg mener, at segmentering er vigtigt, har jeg lavet denne lille video - der også giver lidt input til, hvordan man med fordel segmenterer markedet i praksis:
..
Men nærmest uanset hvilket segment, du vælger at målrette din markedsføring imod, så er internettet vel i vore dage efterhånden ikke til at komme udenom - og hér er det alfa og omega, at ranke godt på Google ved de strategisk vigtige søgninger (ligesom Karsten også var inde på). Desværre er det, for rigtig mange mennesker, stadig lidt uklart præcist hvordan man får god effekt ud af online markedsføring - og særligt er der mange "fantaster", som (på baggrund af en kvart viden) franarrer penge fra godtroende iværksættere ved at tilbyde produkter indenfor "søgemaskineoptimering" (SEO). Misforstå mig korrekt: Søgemaskineoptimering er vigtigt, meget vigtigt - men det skal gøres rigtigt. Ellers kan det i yderste konsekvens faktisk skade din online markedsføring. Hvis ikke man selv har kompetencerne indenfor søgemaskineoptimering, handler det derfor om at læne sig op ad de rigtige SEO-kompetencer. Når alt kommer til alt, så er mit postulat samtidig, at søgemaskineoptimering handler om meget andet end bare nørdet teknik - det handler i bund og grund om indsigt i marketing. Jeg arbejder til daglig (lønmodtager-forhold) med online markedsføring for et par meget kendte brands og på baggrund af mine erfaringer, har jeg lavet denne lille video om emnet:
..
Noget andet du måske kunne overveje; er brugen af reklamefilm. Hér tænker jeg ikke på store markedsførings kampagner i reklameblokken på TV2 (fordi det nok ville være for meget "at skyde med spredehagl" for et lille kunstgalleri) - men snarere nogle af de mange andre måder, hvorpå man i dag kan gøre fornuftig brug af reklamefilm. Hér handler en stor del af indsatsen igen om online markedsføring og igen er der mange fantaster, der engang har taget et 2 ugers aftenskole-kursus i fotografering og som på denne baggrund tror, de er blevet verdensmestre i professionel video produktion - så pas på, hvad du gør og hvem du entrerer. Men for at give dig en gennemgang af nogle af de muligheder, jeg personligt har fokus på i forbindelse med brugen af reklamefilm, har jeg lavet denne lille video om emnet:
..
Du kunne også overveje, om interessen for kunst mon kan hænge sammen med interessen for helt andre produkter. Eksempelvis tænker jeg, om der mon kunne være noget fornuft i at målrette huskøbere - udfra den tese, at når man køber nyt hus, kunne man måske også have behov for ny indretning... og måske er der andre sammenhænge, du kunne grave lidt i at undersøge.
Fordi de fleste mennesker i vore dage starter deres informationssøgning på Google, så kan søgedata give gode indikationer om, hvad dine potentielle kunder ellers interesserer sig for. Igen har jeg lavet en lille video for tydeligere at forklare, hvad jeg mener:
..
Fælles for alle dine initiativer i dit arbejde med markedsføring og salg er også; at budskaberne jo ofte kan siges på mange måder. I marketing og salg kan man som regel få god effekt ud af at tale direkte til den ældste (og i øvrigt mest bestemmende) del af den menneskelige hjerne: Reptilhjernen. Blandt andet er det værd at bemærke, at reptilhjernen hele tiden tænker "what's in it for me?!" - og især i forbindelse med produkter som kunst (luksus produkter), handler det virkelig om at tydeliggøre for kundens reptilhjerne, at der vil blive frigivet en række velvære-stoffer i hjernen, hvis man følger sit begær efter at eje dette lækre kunstværk. Mere om reptilhjernen og hvordan du målretter dine budskaber i denne video:
..
Jeg håber, du hér har fået lidt inspiration til nogle initiativer, du kan arbejde videre med. Du er selvfølgelig velkommen til at spørge løs, hvis du har brug for flere input.
I øvrigt vil jeg gerne henvise til denne side, hvor du kan finde flere videoer om marketing-relaterede emner: http://www.facebook.com/marketinganalytiker
God arbejdslyst 