Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan omdanner man et SMBA til ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har igennem de sidste 2,5 år uden problemer drevet en handelsvirksomhed i et SMBA, med en del indkøb fra primært EU med henblik på videresalg til virksomheder i Danmark. Det har passet os fint, at der ikke var skrappe krav til regnskabsaflæggelse mv. da vi har et simpelt regnskab uden anlægsaktiver, lagerværdier mv...

Nu lader det til at vores kredit rating hos vores leverandørers kreditforsikringsbureauer er faldende, på trods af at vi betaler altid til tiden, og umiddelbart virker det som om at selskabsformen er en kraftigt indvirkende faktor.

Derfor har vi besluttet at ændre selskabsform, og umiddelbart foretrækker vi ApS

Vi håber at der sidder en med lidt erfaring i den slags omlægninger som kunne give lidt input

Spørgsmålene er:

1. Kan man gøre det midt i et regnskabsår

2. Afmelder man sit SMBA og etablerer nyt ApS, hvor værdier overføres til?

3. Eller kan man lave en simpel omdannelse og hvilke dokumenter/bilag skal der anvendes til dette?

4. Kan man selv klare dette, eller skal man have en professionel til at håndtere dette og hvad koster det i givet fald?

mvh
carsten_w

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 17:31
Hej Carsten, Det korte svar, du kan ikke omdanne et smba til et ApS. Smba'er er omfattet af Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder og denne giver ikke mulighed for at omdanne et smba til et ApS. Det ser heller ikke ud som om der er mulighed for at fusionere et smba ind i et allerede eksisterende ApS eller A/S. Jeg er ikke ekspert på dette så måske der er andre der vil byde ind? /Banditten
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:14

Banditten:
Hej Carsten, Det korte svar, du kan ikke omdanne et smba til et ApS. Smba'er er omfattet af Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder og denne giver ikke mulighed for at omdanne et smba til et ApS. Det ser heller ikke ud som om der er mulighed for at fusionere et smba ind i et allerede eksisterende ApS eller A/S. Jeg er ikke ekspert på dette så måske der er andre der vil byde ind? /Banditten

Helt enig.

Det kan kun ske ved en lukning af SmbA og stiftelse af et nyt ApS, hvorved der skal ske beskatning af eventuelle avancer i forbindelse med lukning af SmbA ved overdragelse af aktiverne til et nyt selskab.

Henrik Koudahl har dog en anvisning på, hvordan det eventuelt kan lade sig gøre

http://www.amino.dk/forums/t/122284.aspx#818737

Jeg skal dog gøre opmærksom på, at jeg ikke har prøvet denne fremgangsmåde.

Tonny

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 18:24

Det lyder meget godt (-:

Bare for at styre min egen nysgerrighed, omdannelsen fra smba til amba sker ved fusion går jeg ud fra? Dvs. at amba'et skal stiftes først og derefter fusioneres som overlevende selskab? Ved du det?

Men i øvrigt, hvis det ikke kan gøres med skattemæssig succession hvad er så pointen i at gå igennem denne øvelse?

/Banditten

Tilmeldt 1. Mar 12
Indlæg ialt: 54
Fra  FÜRST Advokatfirma Skrevet kl. 22:28
Hej Carsten

Du er velkommen til at ringe til mig på mandag, så kan vi snakke nærmere om det. Nr er 30863023.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)