Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Karaktéregenskab nr. 1 for ledere

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 12
Indlæg ialt: 19
Fra  Søren Lohmann ApS Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Så foreligger resultatet af min lille undersøgelse, som 97 personer havde valgt at tiltage i; 1.000 tak til alle jer for bidraget. 
Selvom det ikke har været en stor videnskabelig undersøgelse, så tegner der sig alligevel et interessant billede af prioriteringen af lige præcis de her 5 karakteregenskaber.
“Ansvarlighed” er topscoreren med hele 42% af de afgivne stemmer, og lige efter følger “Mod” med 27% af stemmerne. Begge karakteregenskaber ligger markant foran de andre tre, og udgør derfor en tydelig indikator af, hvad der anses som værende de to vigtigste karakteregenskaber at have som leder ... stadigvæk ud af de her fem, som jeg havde udvalgt.
“Omsorg” og “Fairness” ligger på henholdsvis 13% og 12% og rangerer dermed lidt længere nede i prioriteringsrækkefølgen.
“Loyalitet” er den af de her fem karakteregenskaber, der får den laveste score; nemlig 5%.
Alle karakteregenskaberne spiller naturligvis sammen med hinanden og har hver deres individuelle styrke i ganske specifikke situationer.
Kunsten som leder består i at kunne “læse” situationen korrekt, og så bringe det rigtige i spil på det rigtige tidspunkt.
Og det er uanset om man leder en mindre børnegruppe eller et større multinationalt foretagende.

Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:58

kan se de to mest eftertragtede er ansvarlighed og mod. Det er desværre ikk eto ting der kommer samme pakke. 

Tilmeldt 2. Jan 12
Fra  Søren Lohmann ApS Skrevet kl. 11:31

Siden jeg lavede min lille undersøgelse, er jeg faldet over en særdeles interessant vinkel på den karakteregenskab, der handler om omsorg.

I resultatet fra undersøgelsen kunne vi se, at "omsorg" ikke var placeret specielt højt på listen.

Til gengæld bliver "omsorg" vurderet som den absolut vigtigste af en højt placeret officer fra Forsvaret.

Oberst Kim Kristensen fra Den kongelige Livgarde blev i 2009 - som den første uden for erhvervslivet - valgt som Årets Leder. Og i et interview i denne forbindelse forklarer han, hvorfor netop en leder bør være særdeles omsorgsfuld.

Hvis du kunne tænke dig at se interview'et, så er det en del af mit nyhedsbrev, som du kan læse her :-).

Fra Langeskov
Tilmeldt 7. Dec 08
Indlæg ialt: 325
Skrevet kl. 00:46

Sjovt nok, er omsorg langt fra dit resultat, men jeg mener personligt at omsorg ligger som en af de vigtigste evner at besidde som leder, en anden ting er gemen menneske kendskab, som er uhyre vigtig, for at kunne have med mennesker at gøre.

En anden ting som jeg mener er helt overset i dette er evnet til selvledelse, da det for mig er et must at bestride dette til fulde da lederen ikke kan lede andre overhovedet.

Ovenstående skal for mig ses i det perspektiv at en leder skal være rollemodel for sine medarbejdere i en meget kraftig grad, dog ikke så kraftig så lederen bliver til et spejl, da det ikke er en flok kloner der er brug for.

Mod og ansvarsfuld bør ligge som nogle elementære ting hos en leder så dem mener jeg ikke man bør fokusere en masse på.

Nogen vil sige at autoritet skal være højt rangeret og her er jeg igen uenig, da autoritet i min verden for en moderne leder er noget man bliver tildelt af ens medarbejdere.

Nå men jeg kunne blive ved med at liste op, jeg syntes bare mange ser på ledere som modige, ansvarsfulde og autoritære personer med ordet i sin magt, og det er her at kæden for mig hopper af.

Hilsen

Henrik Sommerlund

Leder for 70 mand

Tilmeldt 2. Jan 12
Fra  Søren Lohmann ApS Skrevet kl. 10:38

Henrik Larsson:
Nogen vil sige at autoritet skal være højt rangeret og her er jeg igen uenig, da autoritet i min verden for en moderne leder er noget man bliver tildelt af ens medarbejdere.

Hej Henrik,

Mange tak for dine gode overvejelser og dit bidrag til debatten :-).

Jeg er meget enig med dig i, at lederskabet og autoriteten er noget, man bliver tildelt af medarbejderne. I hvert fald hvis der skal være noget power og substans i sådan et lederskab.

Lederskab handler nemlig langt fra om, at nogen er blevet tildelt en rolle som diktator i deres egen lille stat. Og mon ikke vi alle sammen kender til eksempler på ledere, som i løbet af et splitsekund har fået lukket helt ned for de kreative kanaler hos rigtig mange af deres medarbejdere?

Jeg tænker altid ledelse i et 360 graders perspektiv; ledelse nedad, ledelse opad, ledelse til den ene side og ledelse til den anden side. Som leder har man ansvar hele vejen rundt, og leder sammen med andre. Heri ligger også den værdi, du peger på; nemlig at udvikle evnen til selvledelse.

Alle kan tage del i ledelsesopgaven på denne måde. Og da beslutninger på alle niveauer er afhængige af korrekte input, så er det bare med at få skabt en kultur, hvor al feedback og alle input (særligt de lidt upopulære) anerkendes og modtages som værdifulde bidrag.

Når jeg hjælper ledere med sparring og idéer, så er det ofte her, de fleste har brug for konkrete redskaber til at udmønte det med; for alle VIL nemlig rigtig gerne.

Mange hilsner
Søren 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)