Nogen vil sige at autoritet skal være højt rangeret og her er jeg igen uenig, da autoritet i min verden for en moderne leder er noget man bliver tildelt af ens medarbejdere.
Hej Henrik,
Mange tak for dine gode overvejelser og dit bidrag til debatten :-).
Jeg er meget enig med dig i, at lederskabet og autoriteten er noget, man bliver tildelt af medarbejderne. I hvert fald hvis der skal være noget power og substans i sådan et lederskab.
Lederskab handler nemlig langt fra om, at nogen er blevet tildelt en rolle som diktator i deres egen lille stat. Og mon ikke vi alle sammen kender til eksempler på ledere, som i løbet af et splitsekund har fået lukket helt ned for de kreative kanaler hos rigtig mange af deres medarbejdere?
Jeg tænker altid ledelse i et 360 graders perspektiv; ledelse nedad, ledelse opad, ledelse til den ene side og ledelse til den anden side. Som leder har man ansvar hele vejen rundt, og leder sammen med andre. Heri ligger også den værdi, du peger på; nemlig at udvikle evnen til selvledelse.
Alle kan tage del i ledelsesopgaven på denne måde. Og da beslutninger på alle niveauer er afhængige af korrekte input, så er det bare med at få skabt en kultur, hvor al feedback og alle input (særligt de lidt upopulære) anerkendes og modtages som værdifulde bidrag.
Når jeg hjælper ledere med sparring og idéer, så er det ofte her, de fleste har brug for konkrete redskaber til at udmønte det med; for alle VIL nemlig rigtig gerne.
Mange hilsner
Søren