Jeg fandt lige en interessant niche hvor det mest oplagte .com navn er optaget, navnet kunne være buildingfriend.com, men det er ledigt med alle andre endelser (.net, .org, .biz ect). Normalt ville jeg blot købe det ønskede navn og sige at deres navn og rettigheder kun relaterer sig til .com endelsen. Men det er en smule ubehageligt at det er et amerikansk advokat firma der ejer .com navnet, og at de skriver på sitet at de har copyright og alle rettigheder. Advokat firmaet rådgiver om at bygge huse, jeg vil lave en portal der sælger tegninger til huse. (det er selvfølgelig ikke det men problematikken er den samme) Kan jeg bare købe .net eller .org navnet og lave min portal? eller må jeg ud og lede efter et navn uden rettigheder? Er der et sted hvor jeg kan lave et opslag om de har rettighed over buildingfriend eller om det er buildingfriend.com ? På forhånd tak PS Undkyld hvis indlægget er fejlplaceret, var lidt usikker på hvor det burde postes... |
"At de skriver på sitet at de har copyright og alle rettigheder" må hentyde til det indhold de har på hjemmesiden.
Det der er mere vigtigt er om de har Trademark på navnet. Prøv at lave en søgning her:
tmview.europa.eu
Hvis de har det indenfor de(t) service- varegruppe(r) du tilhører, så må du finde et andet navn, hvis ikke så kan du frit registrere domænet i .net osv.
Jeg vil dog klart anbefale, ligegyldig hvad ovenstående resultat skulle vise sig at være, at du enten skal vælge et .com-domæne eller de enkelte lande-endelser i de lande du sigter mod, alt andet er ikke optimalt.
Du skal kun anvende andre endelser som .net, .org osv. hvis du også samtidig har .com, hvis ikke, har flere undersøgelser vist, at du tabe traffik til .com.
Held og lykke med det.