Håber der er nogle der kan hjælpe :) Jeg driver et enkelmandsfirma - det går rigtig god.... jeg har en medarbejder som gør det mega godt - hende har jeg tilbudt 10% af firmaet - det skulle jeg gerne have ned på skrift - da det ikke er aps eller a/s men personligt ejet firma - kan jeg ikke finden noget på det... og jeg ønsker ikke at lave en anden struktur i firmaet - altså et aps eller a/s - jeg vil bare forsætte som det er - men hun må komme ind med 10%.... - Hvad gør jeg ? Håber meget der er nogle der kan hjælpe !!! |
Hej CHPEvent,
Du kan godt overdrage en del af din virksomhed til en medarbejder selvom det ikke er organiseret som et anparts- eller aktieselskab.
Du skal dog være opmærksom på at du i så fald - som hovedregel - afstår en del af virksomheden, dvs. af de aktiver og passiver, der er knyttet til denne. Det kan få skattemæssige konsekvenser.
Er betingelserne i kildeskattelovens § 33C opfyldt kan du overdrage en del af virksomheden med skattemæssig succession, dvs. at medarbejderen betaler markedsprisen men at du ikke beskattes. Til gengæld indtræder medarbejderen i din skatteretlige stilling og beskattes derfor når medarbejderen afstår sin andel. Det kræver lidt mere kendskab til virksomheden at vurdere om overdragelse med succession er en mulighed.
Med bottomline, du kan godt overdrage en del af din virksomhed til din medarbejder.
/Banditten