Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Koncept til opstart af specialbutik

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino'er

Jeg påtænker at åbne en specialbutik i en provinsby (ca. 40.000 indbyggere).

Til at finansere projektet, hvor jeg skal bruge ca. 2 mil. kr. forestiller jeg mig, at private mennesker i byen hver kan skyde penge i projektet, så de på den måde får et tilhørsforhold til min butik og derved automatisk vil gøre sine indkøb af denne specialvare i min butik - og selvfølgelig sørge for alle deres venner og bekendte gør det samme.

Men hvordan kan dette udføres i praksis? Selve opgaven med at få kontakt til disse mennesker er simpel nok.  Men skal jeg oprette mit firma som aktieselskab? Eller som anpartsselskab? Eller måske noget andet? Hvad kan fordele og ulemperne være?

Håber I vil komme med nogle gode råd og fifs.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 19:03
Dato: 21-05-2007 15:03:49 Forfatter:mmk-webdesign.dk
Til at finansere projektet, hvor jeg skal bruge ca. 2 mil. kr. forestiller jeg mig, at private mennesker i byen hver kan skyde penge i projektet, så de på den måde får et tilhørsforhold til min butik og derved automatisk vil gøre sine indkøb af denne specialvare i min butik - og selvfølgelig sørge for alle deres venner og bekendte gør det samme.

Lyder jo alt sammen som en udmærket idé - men en investor vil med al sandsynlighed ikke basere en investering på at han, hans venner og bekendte opretholder levegrundlaget for butikken - men vil snarere se på hvordan, hvornår - og indenfor hvilken periode han kan se sin investering forrente sig.

Omvendt har jeg forstået at du sikkert tænker på mange små investorer, som ikke er proffe investors, men snarere vil smide lidt penge efter din butik så den kan komme fra fode - og som følge deraf vil de frekventere din butik.... men denne type investorer er jo snarere bedsteforældretypen - og så mange kan du nok ikke hoste op i din by..

Dog ser vi jo mange bryghuse poppe op lidt efter din idé...

Har du erfaringer med butik i forvejen...?

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 26. Apr 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:34
Nej.. jeg har ingen erfaring med butik overhovedet. Har haft mit eget web-design firma i 4-5 år, men det er jo noget helt andet - her har jeg ikke behøvet at hente kapital, da jeg selv havde alt udstyret.

Jeg forventer at få ca. 400-500 små-investorer med på ideen, som så skal smide 4000-5000 kr. i hver. Disse små-investorer skal så have 10-30% rabat på ikke-udsalgsvarer - blive inviteret til forskellige arrangementer og få tilbudt andre sær-tilbud (en slags investor-/fordelsklub).

Men hvordan gøres dette i praksis? Hvilken slags firma skal jeg oprette butikken som? (det er her jeg virkelig er uvidende)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:14
Som Lasse nævner, så tror jeg det bliver svært for dig at finde 400-500 små investorer i dit opland. 400 personer er jo 1% af hele byens befolkning, dvs. omkring 2% af alle husstande i byen skal investere i din butik. Det lyder for mig helt urealistisk...

Samtidig vil det på ingen måde være dig selv, som ejer butikken, og det vil være generalforsamlingen, som skal udpege en direktør. Det vil i realiteten sige, at du ret hurtigt kan blive stemt ud, hvis du ikke lever op til kravene... Så bliver du egentlig bare en ansat butikschef... ;-)

Fra Billund
Tilmeldt 3. Mar 06
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 12:52
Lyder som en spændende ide.

Din succes afhænger naturligvis af mange forskellige forhold, primært din "special vare"

Gå ind på Google og søg på Folkeaktier, så vil du få adgang til at hel del spændende informationer, som du efterspørger.

PS: Er du skrap til at lave web banner?

Held og lykke med dit projekt.

Med venlig hilsen

PB

Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 14:00
idéen er gammel! dengang hed det "brugsforening". men det betyder jo ikke, at det ikke kan fungere igen.
det kommer jo oz lidt an på hvilke varer du sælger. er det varer til det daglige liv eller er det varer der holder i meget lang tid?

ved sidstnævnte tror jeg ikke på idéen.

klaus

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)