Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par spørgsmål vedr. hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

For cirka 2 uger siden startede jeg min egen "hobbyvirksomhed". I det ligger, at jeg ikke har CVR, da omsætningen formentlig ikke vil komme over de 50.000. Jeg har dog nogle spørgsmål, jeg gerne vil have lidt hjælp til.

• Hvis jeg senere hen på året kan se, jeg kommer til at omsætte for over de 50.000 - hvad gør jeg så? Jeg regner overhovedet ikke med det, men bare for at vide det.
  • Angående SKAT har jeg fået at vide, jeg skal oplyse "indtægterne" som B-skat i slutningen af året. Jeg blev dog i tvivl - er det alle indtægter eller er det overskuddet? Jeg vil jo have udgifter til webhotel, domæner, freelance-sider osv. - trækkes de fra, og så oplyser jeg, ja, blot overskuddet?
  • Dertil vil jeg gerne have lidt råd til, hvordan man sikrer sig, at ens kunder er "gode kunder". Det vil sige, hvordan man sikrer sig de betaler, og hvad skal man gøre, hvis de efter endt projekt ikke vil betale eller ikke svarer - altså hvis de svindler.
Tak på forhånd!
Vh
Christian
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:26

Christian Bundgaard:

Hvis jeg senere hen på året kan se, jeg kommer til at omsætte for over de 50.000 - hvad gør jeg så? Jeg regner overhovedet ikke med det, men bare for at vide det.

Så har du pligt til at momsregistrere dig med det samme.

Christian Bundgaard:

Angående SKAT har jeg fået at vide, jeg skal oplyse "indtægterne" som B-skat i slutningen af året. Jeg blev dog i tvivl - er det alle indtægter eller er det overskuddet? Jeg vil jo have udgifter til webhotel, domæner, freelance-sider osv. - trækkes de fra, og så oplyser jeg, ja, blot overskuddet?

Overskuddet.

Umiddelbart ser det ud til, at du primært henvender dig til virksomheder som kunder. Hvis du momsregistrerer dig med det samme, kan du fratrække købsmomsen på dine erhvervskøb. Det svarer til, at du får 20% rabat på alt.

Hvis dine kunder er momsregistreret, vil de ikke opleve nogen forskel på prisen af, hvad du sælger til i dag (uden at pålægge moms).

Christian Bundgaard:

Dertil vil jeg gerne have lidt råd til, hvordan man sikrer sig, at ens kunder er "gode kunder". Det vil sige, hvordan man sikrer sig de betaler, og hvad skal man gøre, hvis de efter endt projekt ikke vil betale eller ikke svarer - altså hvis de svindler.

Den eneste måde du kan SIKRE dig en betaling er ved at opkræve pengene før du går i gang. Det er de færreste kunder dog vant til, og derfor ikke altid trygge ved.

Hvis du ellers leverer et godt produkt til den aftalte pris, så er min erfaring, at kunderne betaler regningen. Så sørg for at have afklaret alle emner, som evt. vil kunne misforstås imellem dig og kunden.

Fra Tjæreborg
Tilmeldt 10. Mar 12
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 17:34

Hej

Er du interesseret i en medarbejder ??

Send mig en mail ;)

Anders-jespersen@live.dk

Hvad drejer din virksomhed sig om :D?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54

Som Martin skriver, skal du momsregistreres så snart dine forventninger er at omsætte for over 50 t på 12 løbende måneder og det er overskuddet du skal opgive til skat

Du skriver hobyvirksomhed, nok fordi du mener det er sådan lidt i fritiden, men hobbevirksomhed er et konkret skattemæssigt begreb, og det tror jeg ikke du falder ind under. Det er i princippet kun hvis det er lysten langt mere end pengene der driver værket - at man falder ind under hobby virksomhed http://hobbyvirksomhed.dk/%C3%B8konomi/

vh

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 20:21

Mange tak for svarene til jer alle. Det var lige, hvad jeg manglede. :)

Angående CVR, kan jeg godt se det - der er nærmest kun fordele. Men igen; et par spørgsmål:

• Kan jeg overhovedet blive momsregistreret? Kræver det ikke en højere omsætning?
  • Er der nogle ulemper ved det overhovedet?
  • Er det så simpelt, at alt jeg bruger firmamæssigt - også ting som computere som jo til dels er til firmabrug - kan købes uden moms?
@ Anders
Nej ikke umiddelbart. Du skal dog være velkommen til at sende mig en mail til support@websolu.dk, hvor du skriver, hvorfor jeg skulle være interesseret i at "ansætte" dig.
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:38

Christian Bundgaard:

Kan jeg overhovedet blive momsregistreret? Kræver det ikke en højere omsætning?

Ingen minimumsomsætning er krævet.

Christian Bundgaard:

Er der nogle ulemper ved det overhovedet?

Nej, ikke rigtig. Du skal huske at angive moms, men det tager kun 5 min.

Christian Bundgaard:

Er det så simpelt, at alt jeg bruger firmamæssigt - også ting som computere som jo til dels er til firmabrug - kan købes uden moms?

Nej, du har desværre ikke fuldt momsfradrag på de ting du også bruger privat. Du har dog altid fradrag for den erhvervsmæssige andel.

Men det er da bedre at få lidt, end ikke at få noget! Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44

Christian Bundgaard:

• Kan jeg overhovedet blive momsregistreret? Kræver det ikke en højere omsætning?
  • Er der nogle ulemper ved det overhovedet?
  • Er det så simpelt, at alt jeg bruger firmamæssigt - også ting som computere som jo til dels er til firmabrug - kan købes uden moms?

Hej Christian

Du kan sagtens blive momsreg. selvom du ikke har nogen omsætning.

Du skal lave momsregnskab.

Primært så er alt firma relateret moms fradrags berettiget. Dog kan man resikere ved fx mobil og PC, at hvis det bliver brugt privat, så skal du lave en vurdering, af privat kontra erhvervsmæssigt brug, og derved kun fratrække den procentdel. Skat går her udfra nogle satser.
Ligeså så resikerer man at løbe ind i skatte regler om fri telefon, internet samt PC......Så har firmaet ikke en stor omsætning, så køb PC, mobil privat, og tit har du også bedre garantier.

/Kenneth

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 20:50

Jeg tror, det kræver et eksempel for at jeg forstår det...

Lad os sige jeg køber en Macbook Pro. Den skal bruges til skole (gym), kundesupport, søge freelanceopgaver og delvist til at lave projekter. 

-> Kan noget af det købes momsfrit og hvor meget eksempelvist?

-------------

Ellers så lyder det jo til, det kun har fordele. Koster det noget at blive CVR-registreret, og skal man fx oprette en firmakonto, eller er nok bare at have en konto sammen med ens private, som så kun bruges til forretning?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:58

Hej Christian

Med det du beskriver her, så vil du nok ikke kunne få moms refusion, eller kunne få fradrag, da det lyder til at under 50% er firma relateret.

/Kenneth

Ps. kan ikke huske om det koster noget nu, med CVR reg. da der vist er kommet nye regler, men før var det gratis.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 21:04
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)