Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaring med at sælge en ide søges

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har læst rigtig mange råd her på Amino vedrørende salg af ideer / koncepter til virksomheder, så tak for dem.

Jeg søger nu nogle kontakter, der rent faktisk har fået solgt en eller flere ideer til virksomheder. Hvis det er lykkedes for dig, eller du kender nogen, det er lykkedes for, eller du har nogle links eller andet godt, må du meget gerne svare tilbage. Det er ikke teoretiske råd vedr. patenter og hemmeligholdelsesaftaler etc., jeg er ude efter - det er udelukkende praktisk erfaring med succes vedr. ide-salg.

Evt. svar på min email hvis du foretrækker det: dan_ingemann@hotmail.com

Mvh

Dan

Tilmeldt 21. Mar 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok - det spørgsmål gav jo ikke så meget feedback.

Jeg prøver lige at uddybe lidt:

Jeg har en flok ideer, og de kan dybest set inddeles i to kategorier:

Kat. 1: Disse ideer er meget simple forbedringer/ændringer/tilføjelser af allerede eksisterende produkter. Efter noget søgning på nettet ser det ud til at de også er patenterbare. Jeg vil jo derfor gerne i kontakt med de eksisterende producenter for at få dem til at indse potentialet i ideerne. Selvfølgelig lige med den lille twist, at jeg honoreres for at henvende mig til præcis denne producent og ikke konkurrenten. Jeg søger derfor kontakt til andre, der har erfaring på dette område, og jeg er heller ikke bleg for at indgå et samarbejde med afkast, hvis ideerne bliver solgt.

Kat. 2: Disse ideer hører under nye produkter (medico/elektronik) på markedet (sandsynligvis også patenterbare), men de kræver sandsynligvis kapital til analyser, forskning og produktudvikling (evt. salg til eksisterende virksomheder efter analyse/forsknings-delen og inden produktudviklingsdelen). Så igen - kontakt søges til andre, der har erfaring med ide-salg til virksomheder.

P.S. Hvis du ønsker info om mig inden evt. kontakt, kan du besøge mig på www.ipmta.dk

Mvh

Dan (dan_ingemann@hotmail.com)

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære Dan,

Det lyder som om, at du har en række gode, interessante og virksomme idéer på lager - både dem du karakteriserer som produktforbedringer og de nye opfindelser.

I begge tilfælde kan de naturligvis gøres til genstand for salg til en eksisterende virksomhed - enten ved at sælge "hele idéen" på én gang eller ved at indgå en licensaftale med royaltybetaling. Dette vil naturligvis afhænge af de vilkår du og den virksomhed som skal købe din idé kan mødes om.

I Opfinderrådgivningen (www.opfind.nu) er vi hver dag i kontakt med opfindere og potentielle aftager-virksomheder og arbejder derfor hjemmevant med med overførslen af ideer og opfindelser. Vi er i den heldige situation at Opfinderrådgivningen er fuldt finansieret af Forsknings- og Innovationsstyrelsen og det betyder at vi kan hjælpe dig gratis med at søge kontakt til en virksomhed. Der er med andre ord hjælp at hente hvis du har det behov - læs mere om hvordan her!

Tilbage til dine spørgsmål:
Hvis vi skal tage din kategori 1-idéer, så er det ikke en forudsætning at dine forbedringer kan patentbeskyttes men det er naturligvis en styrke hvis det kan lade sig gøre - på den måde har du noget håndgribeligt at handle med. En evt. beskyttelse afhænger dog af en række strategiske og økonomiske parametre og naturligvis af den virksomhed som du vil indgå samarbejde med. 

Men ordet håndgribeligt er i virkeligheden kodeordet i samarbejdet med virksomheden. For at kunne sælge en idé til en virksomhed skal du levere mere end en idé. En af de essentielle elementer her, er at håndgribeliggøre at din idé kan lade sig gøre.

Udarbejdelse af eksempelvis tekniske tegninger, renderinger, brugeranalyser, simple prototyper og andet der demonstrerer funktionalitet og behov er vigtige elementer i samarbejdet. Det er min klare erfaring at virksomheder spidser øre når de præsenteres for et ordentligt forarbejde - og den tid du putter i det arbejde giver dig langt bedre muligheder for et succesrigt samarbejde og et afledt afkast. 

Mht. kategori 2 så gælder det samme i realiteten - her er det som oftest en forudsætning for aftagervirksomheden at idéen kan beskyttes. Her gælder det igen om at forberede idéen så den er andet end blot en flygtig tanke som man med rette kunne påstå enhver kunne få. Edison skulle angiveligt have sagt noget i retning af at "Genius is one percent inspiration, ninety-nine percent perspiration" og det budskab er meget vigtigt i samarbejdet med virksomheder. At få selve idéen er kun 1% af vejen til succes - 99% af vejen handler om eksekvering af idéen.

Med andre ord er din idé sjældent noget værd med mindre du har håndgribeliggjort en eller flere af dens karakteristika: teknologi, konstruktion, virkning, potentiale, udseende osv.

Først på det tidspunkt er det min erfaring at virksomheder byder på kaffe og interesse i øjenhøjde med dit projekt.

Jeg inviterer dig til at anvende Opfinderrådgivningen som sparringspartner i din udviklingsproces - jeg føler mig overbevist om at vi kan hjælpe dig videre, og hvis vi er heldige og ideerne gode: hjælpe dig i mål med en aftale med en virksomhed. 

Du er velkommen til at kontakte mig hvis du har spørgsmål elller kommentarer.


Bedste hilsner
Kasper 

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Tilmeldt 21. Mar 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det uddybende svar Kasper.

Jeg tager imod invitationen og henvender mig til opfinderrådgivningen inden længe. Jeg laver lige et ekstra ekstra research og ser om jeg kan konkretisere mere først.

Igen - Tak

Mvh

Dan

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)