Hej iværksættere! Mit spørgsmål og problem, går på den hjælp jeg troede man havde adgang til som nystartet virksomhed og iværksætter - for jeg troede der var bunkevis af tilbud, fordi man gerne vil prioriterer innovation og iværksætteri, men jeg er sgu blevet lidt skuffet. Jeg har kontaktet væksthuse uden hjælp, og har gang på gang prøvet at skaffe plads på et SKAT-kursus, som heller ikke går. Problemet er jo, at vi ikke aner noget som helst om momsindberetning, fakturaer, erhvervslejelov, løn, skat, fradrag, hvor meget vi kan tillade at tage for arbejdet og så videre og så videre. Helt kort, så aner jeg ikke hvor jeg skal gå hen? Hvor er mit væksthus, hvor er min rådgivning og hvor er mine kurser? Nu lyder jeg som et barn der bare vil ha' og ha' og ha', og jeg ved godt verdenen ikke er skruet sådan sammen - men er der ikke nogle tilbud jeg kan gøre brug af, eller har I nogle bud på hvor vi skal gå hen for at blive klogere på at starte virksomhed? Et gratis kursus, en youtubekanal, en iværksætterorganisation? Anything? God snak! Karl, KRUDT |
Et stk tudekiks sendt til karl KRUDT
Lesson nr one: Som selvstændig skal du kunne være selvstændig!
Min erfaring med væksthuse, kurser hos Skat o.a. offentlige "tilbud" er at de er for dårlige, for langsomme og ikke særlig anvendelige. I grove træk for du ikke større udbytte af dem, end en time på google! Tror mange af dem er et forkølet forsøg fra det offentliges side på at skubbe til iværksættere, men jeg er ikke imponeret.
Opbyg dit eget netværk af rådgivere. Revisor, advokat, og/eller folk du kender som du mener har noget at byde på. Det kan også sagtens tænkes at der i dit nærområde er nogle "gamle rotter" der er villige til at tage nogle unge, initiativrige iværksættere under deres vinger.
Brug også Amino, og prøv evt at komme med et konkret spørgsmål. Det giver som regel de mest konkrete svar.
Jeg forstår din frustration, og giver dig i princippet ret i at det kunne være fedt at have et sted at få hjælp som nystartet. Men der er langt mellem tankegangen hos en offentlig instans, og en iværksætterhjerne. Så op på hesten og skab dine egne relationer.
Held og lykke med biksen