Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsform der beskytter ejerne i tilfælde af sagsanlæg osv?

Side 3 ud af 7 (66 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 19. Mar 12
Indlæg ialt: 14
Fra  NEMADVOKAT Skrevet kl. 16:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Klaus T. 

Det lyder som et spændende projekt og det er bestemt fornuftigt, at du grundigt undersøger dine muligheder inden projektet sættes i søen. 

Jeg vil dog gerne udfordre dig lidt. Idet du svært finder en selskabsform der matcher dine behov, uden at stille en ansvarlig kapital, var det måske mere interessant, at få undersøgt det immaterielle fundament i din ide. Det er jo tænkeligt, at du på forhånd kan tage andre forholdsregler, så "du ikke træder forkert". Vi behandler mange af denne type sager, hvor vi selvfølgelig gerne ender med at stifte et ApS for vores klienter, men ofte er det alene nødvendigt at tage en dialog omkring ophavsret og varemærkeret.

Såfremt interesseret, kontakter jeg dig gerne for en uforpligtende dialog herom. Så kan vi vende alle muligheder på én gang.  

Tilmeldt 12. Jan 12
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 16:47 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Frederik Friche,
Tak for dit tilbud, men det lyder som noget der godt kan ende med at koste mig en god slat penge :)  Jeg er ikke ny i websites-verdenen men lige det her projekt betegner jeg som en lottokupon, så det er nede på fritids-niveau og derfor ikke noget jeg vil til at investere særligt i, udover min tid (og så lige denne tråd for at undersøge hvordan jeg evt. kan beskytte mig mod hvad andre risikerer at gøre på mit site).
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus T:

Vil det så ikke sige at en konkurrent til et online forum - lad os bare sige amino.dk, kan gå herind i forum og smide copyright materiale (billeder), derefter sende et tip til copyright indehaveren som så derefter kan gå efter bagmanden af Amino (går ud fra det er Thorborg og sikkert nogle andre), selvom Amino sikkert er ejet/drevet af en virksomhed?

Karsten Sønderup Hansen:

Men hvis du har ulovligt materiale på din hjemmeside, bliver du holdt personligt ansvarlig, fordi det er en lovovertrædelse.

Det springende punkt er om du bryder loven.

Hvis det ulovlige materiale ikke bliver fjernet ved konstatering, f.eks. efter copyright indehaveren har henvendt sig, vil den der er ansvarlig for lovbruddet i firmaet blive gjort ansvarlig personligt, men i første omgang vil det være den der har uploadet det ulovlige materiale der bliver retsforfulgt.

Tilmeldt 12. Jan 12
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 17:01 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Og hvis sådanne materiale findes og der kommer henvendelser omkring det, bliver det selvfølgelig også fjernet.

Karsten Sønderup Hansen:
Hvis det ulovlige materiale ikke bliver fjernet ved konstatering, f.eks. efter copyright indehaveren har henvendt sig, vil den der er ansvarlig for lovbruddet i firmaet blive gjort ansvarlig personligt, men i første omgang vil det være den der har uploadet det ulovlige materiale der bliver retsforfulgt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:30 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten..har du noget lovhenvisning?

Er nemlig langt fra sikker på, at du har ret.

Vil du påstå..at en medarbejder, der arbejder på f.eks. Danfoss..og begår et lovbrug...vil blive

retsforfulgt personligt?

Undskyld..men tror SGU, der er dig, der lukker noget sludder ud!

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:45 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Karsten..har du noget lovhenvisning?

Er nemlig langt fra sikker på, at du har ret.

Vil du påstå..at en medarbejder, der arbejder på f.eks. Danfoss..og begår et lovbrug...vil blive

retsforfulgt personligt?

Undskyld..men tror SGU, der er dig, der lukker noget sludder ud!

 

MvH

Peter

Jeg har ingen lov henvisning.

Men ja, en ansat eller direktør kan godt blive retsforfulgt for en kriminel handling begået i/for et selskab.

Eks:

Jeg ejer Snyd ApS og er direktør. Efter et par års drift er kasse tom, egenkapitalen er tabt og selskabet har kreditorer. Hvis jeg så optager gæld (køber på kredit), selv om jeg ved at selskabet ikke er i stand til at betale, så bryder jeg loven og kan gøres personligt ansvarlig, og dermed hæfte personligt for gælden.

Hvis du bryder loven, kan du gøres personligt ansvarlig / blive dømt i en retssag til at betale. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:48 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten..den med direktøren er jeg med på.

Men er du nu sikker på, at menig medarbejder på Danfoss, der bryder lov om copyright i arbejdsøjemed,

kan gøres personlig ansvarlig??

Jeg mener klart NOPE! Der er ikke hæftelsesgennembrud i et SMBA og heller ikke i et A/S, som Danfoss

er.

Hvis det nu var, som du påstår..hvad skal hæftelsesreglerne selskabsretligt så bruges til?

NB: Taler her ikke om kriminelle handlinger

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Karsten..den med direktøren er jeg med på.

Men er du nu sikker på, at menig medarbejder på Danfoss, der bryder lov om copyright i arbejdsøjemed,

kan gøres personlig ansvarlig??

Jeg mener klart NOPE! Der er ikke hæftelsesgennembrug i et SMBA og heller ikke i et A/S, som Danfoss

er.

 

MvH

Peter

Hvis medarbejderen aktivt begår en kriminel handling, kan han dømmes personligt. Også selv om det er virksomheden der vinder/tjener på hans kriminalitet.

Og når det kommer til dansk lov, er uvidenhed ikke en undskyldning.

I erstatningssager er det nok mest hensigtmæssigt at gå efter pengepungen. I dit eksempel Danfoss, men den pågældende medarbejder bliver ikke mindre kriminel af, at han bryder loven mens han er på arbejde.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja..undskyld..men kan slet ikke følge dig.

Dvs. hele det selskabsretslige lovgrundlag er så nul værd???Vi må jo leve i en bananstat så, som jeg

forstår dig?

Det kan bare ikke være sandt.

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Men er du nu sikker på, at menig medarbejder på Danfoss, der bryder lov om copyright i arbejdsøjemed,

kan gøres personlig ansvarlig??

Det tror jeg ikke han kan hvis det er gjort i rent arbejdsøjemed, Han kan blive fyret af Danfoss for ikke at ha sat sig ind i tingene og måske brudt mod sine beføjelser max. Har det stået ham klart, at det var ulovligt, vil jeg også tro Danfoss kan holde ham ansvarlig i regress.

Jeg tror også der skal meget til for at en direktør i ex et ApS/SMBA kan blive personligt sigtet for brud på copyright, men hvis det er hans eget selskab, så er det jo i høj grad hans penge som skal betale erstatningen med (via hans ApS(SMBA) og - er han ikke personlig ejer, så kan han jo i høj grad blive fyret for grov uagsomhed osv. Det vil dog afhænge af grovhed, vinding og formål

Taler vi områder med personlig vinding, og det kan en direktør jo nemt ha som ene ejer, OG rene straffelovsovertrædelser, så tvivler jeg også på at et ApS eller et SMBA rækker som beskyttelse mod lovens lange arm. Straffeloven vil ikke beskytte en direktør i et ltd. selskab.

Straffen for krænkelse af andres ophavsret vil ofte være, at man skal betale et vederlag for den uberettigede brug, og man (her oftest selskabet) vil normalt kunne pålægges en bøde MEN straffen kan under skærpende omstændigheder stige til hæfte eller fængsel i indtil 1 år - og der tror jeg ikke et sekund at et ApS eller SMBA yder beskyttelse.

Copyright overtrædelser vil i de groveste former være under strafferetsloven - citat fra straffeloven:

Alle ophavsretlige krænkelser er desuden belagt med straf. Der er forskellige strafferammer afhængig af krænkelsens grovhed. Udgangspunktet er bøde, men straffen kan stige til fængsel i 1½ år. I særligt grove tilfælde er krænkelsen omfattet af straffelovens § 299b, som kan give fængsel i op til 6 år (svarende til groft tyveri). Hovedreglen er, at straffesager om ophavsret er undergivet privat påtale, således at det er rettighedshaveren selv, der skal stå for straffesagen. Det gælder dog ikke de grove krænkelser.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 7 (66 indlæg)