Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

De nye regler for multimediebeskatning??? Hjælp

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan ikke hitte ud af de nye regler om multimedie...

Nogen der kan hjælpe..?

Jeg har et lille firma, og her har jeg jo mulighed for at have min telefon og internet liggende...
Har dog ikke telefonen der, fordi beskatningen bliver højere end regningen hvis jeg betaler den selv...

Hvordan er det reglerne er for internet? Bliver jeg beskattet af det? Arbejder altid hjemme, så skal ikke have adgang til en arbejdsplads, kun til internettet...

Hvis jeg vælger at hive telefon og/eller internet ind i firmaets regnskab, har jeg så fuldt fradrag for moms og skattemæssigt?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:27

Deter slut med at købe multimedier, som udelukkende anvendes privat. De skal anvendes i virksomheden i et eller andet omfang (da der ikke er angivet nogen minimumsgrænse, må det vel være 1%).

Internet og computer beskattes ikke længere, sålænge det anvendes i virksomheden.

Fri telefon beskattes med 2.500 kr. uanset hvor meget du anvender telefonen privat.

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 11:03

Det er jo meget lækkert :)

Tak for dit svar og fortsat god weekend :)

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 21:51

Hvor meget fradrag har man i øvrigt for telefon og internet?

Er der fuldt fradrag for moms og skat?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:14

Momsfradrag kun for erhvervsandelen.

Skattefradrag for resten.

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 17:31

Martin E. Jensen:

Momsfradrag kun for erhvervsandelen.

Skattefradrag for resten.

Nu er jeg ikke helt sikker, men er det ikke lavet om, således du også kun har skattefradrag for den erhvervsmæssige del af brugen af eksempelvis computer? Det var jo netop det, der var finten ved multimedieskatten - fuldt skattefradrag uanset anvendelsesgrad, til gengæld beskatning som a-skat for rådigheden...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:30

Morten Madsen:

er det ikke lavet om, således du også kun har skattefradrag for den erhvervsmæssige del af brugen af eksempelvis computer?

Nope.

Computer og internet stilles til rådighed skattefrit, hvis de anvendes i et eller andet omfang i virksomheden.

Tjek dette link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=17338 (samme regler gælder for selvstændige, selvom der er fokus på lønmodtagere her).

Alternativt kan du læse denne, som måske er lidt mere brugervenlig: http://www.pwc.dk/da/nyt/hr/hrs-multimedieskatten-bliver-erstat.jhtml

Big Smile

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 20:46

Martin E. Jensen:
Computer og internet stilles til rådighed skattefrit, hvis de anvendes i et eller andet omfang i virksomheden.

Jamen det er jeg slet ikke i tvivl om.

Mit spørgsmål var rettet mod fradraget i regnskabet (forkert at jeg fik skrevet skattefradrag).

Jeg mener nemlig, at indkøb af computeren nu hører under de samme regler som alle andre aktiver, man køber til firmaet. Der er kun fradrag for andelen, der hidrører virksomheden. Men ja, man bliver ikke længere beskattet.
Som eksempel for min antagelse kan vi sige at jeg køber en ny bærbar til 10.000 kr. inkl. moms til min virksomhed. Jeg anslår, at jeg skal bruge den 50 % erhverv og 50 % privat - den sondring skal jo foretages ved momsfradraget alligevel.
I 2011 kunne jeg trække  9.000 kr. fra i regnskabet og 1.000 kr. fra i moms (halvdelen af de 25 % moms på købet). Til gengæld blev jeg multimediebeskattet. 
I 2012 kan jeg kun trække 4.000 kr. fra i regnskabet og 1.000 kr. fra i moms, da jeg nu ikke længere bliver multimediebeskattet, men i stedet er omfattet de sædvanlige regler for delvis fradrag.

Hvis jeg tager fejl, så vil jeg da blive meget glad :) For så betyder det jo, at jeg faktisk er bedre stillet som selvstændig end jeg var før... Det har jeg dog svært ved at tro på er tilfældet...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:11

Morten Madsen:

Jeg mener nemlig, at indkøb af computeren nu hører under de samme regler som alle andre aktiver, man køber til firmaet. Der er kun fradrag for andelen, der hidrører virksomheden. Men ja, man bliver ikke længere beskattet.

Når man har med en alm. enkeltmandsvirksomhed at gøre, så har du kun én juridisk enhed og én skattepligtig enhed, og det er den person, som ejer virksomheden.

Morten Madsen:

Hvis jeg tager fejl, så vil jeg da blive meget glad :) For så betyder det jo, at jeg faktisk er bedre stillet som selvstændig end jeg var før... Det har jeg dog svært ved at tro på er tilfældet...

Ja, ordningen er på nogle punkter en forbedring i forhold til tidligere. På andre punkter er den en forringelse.

Det er f.eks. nu helt slut med at købe multimedier, som udelukkende anvendes privat (eks. en iPad). Dem kunne man tidligere købe, og trække fra i sin virksomhed - det kan man ikke længere.

Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:50

Hej Martin

Bare for at skære det ud i pap for mig...

Som jeg ser det for mig der har en enkeltmandsvirksomhed skal jeg gøre følgende med en ex bærbar til 10.000 incl moms, der bruges 50% privat og 50% firma

- Fratrække 12,5% i moms 1.000 som noteres i købsmoms

- de 9.000 kr der er tilbage kan jeg få skattefradrag for ligesom alt andet jeg køber til virksomheden...

Herudover køber jeg en mobil med abb.

- Her trækker jeg mobilen fra under småanskaffelse og abb får jeg også 100 % skattefradrag for...

Jeg skal så beskattes 2.500 kr om året for fri mobil, hvor indskrives det i regnskabet... og mobilen må bruges til både privat og firma

Venlig hilsen

Henrik Jensen

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)