Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forældrebetaling af skade på skoles it-udstyr

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Sep 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er it-vejleder på en skole og vi har en it-klasse, hvor eleverne har hver deres computer. 

Computer ejes af skolen, og eleverne låner dem med hjem til at lave skolearbejdet på. 

Spørgsmålet er nu i forhold til skade på udstyret, som er sket i hjemmet: Skal skolen opkræve fuld pris på en reparation (altså inkl. moms), selvom skolen ikke selv betaler moms af reparationen?

Hilsen

Jesper 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 20:51

Det er en forsikrings sag. Og de skal jo nok betale.

Jeg er mere usikker på om i må opkræve rep. af computer hvis det er et krav fra jer at de skal bruge disse computer. Hvis i giver en bruger en bog og der kommer et skade på en side skal de jo ikke betale for bogen.

I må kunne henvise til noget lovgivning at i kan kræve for rep. og der må også fremgår regler mht. mom.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Sep 10
Skrevet kl. 21:05

Tak for svaret.

I forhold til forsikringsspørgsmålet har vi undersøgt sagen. Sker skaden i hjemmet, skal forældrenes indboforsikring dække skaden, hvis ikke garantien gør det. 

Sker skaden i skolen, skal skaden, hvis ikke garantien træder i kraft, dækkes af familiens ansvarsforsikring på samme måde som hvis eleverne laver skader på skolens eller andres ejendele. 

Men vi har ikke rigtig kunne finde svar på moms-spørgsmålet. Derfor jeg tænkte, at der måske var hjælp at hente herinde Smile

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Skrevet kl. 21:12

Men forsikring selskaber betaler jo heller ikke moms så går det vel lige op up.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Sep 10
Skrevet kl. 21:17

Så det du siger er.. At vi skal opkræve beløbet med eller uden moms, når vi informerer forældrene om prisen for reparationen?

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Skrevet kl. 21:38

Der må side en jurist på kommunen der kan svare 100% hvordan det er med moms. Fordi i må jo ikke opkræve moms når det er noget i ikke har betalt så det må være uden moms.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 876
Fra  Bedstgolf.dk Starfood.dk Skrevet kl. 22:04

Jeg synes forældre skal betale!!

Der er 2 i min klasse som låner computere af skolen, og jeg ser at de ikke behandler dem særligt godt og de ligger dem på gulvet ved siden af deres på hvis der ikke er plads på bordet.

Så derfor syntes jeg forældre/barn skal betaler for evt. skader. Jeg synes det er svineri at der som får en ekstra mulighed for at blive bedre at de så ikke passer ordenligt på det de får udleveret bare fordi det ikke er deres..

Ha' en god aften :)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:05

Jesper Mikkelsen:

Så det du siger er.. At vi skal opkræve beløbet med eller uden moms, når vi informerer forældrene om prisen for reparationen?

Jeg håber du får en lang sej kamp med de forældre ... det er HELT sikkert, at hvis jeg for forældre fik du ikke en krone. Det kan virkelig ikke passe at det skal være forældrenes problem at i ikke har forsikret jeres udstyr godt nok!

Fra Aalborg SV
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 38
Fra  Konsol-Chips ApS Skrevet kl. 22:44

Skolen får vel en regning for reparation inkl. moms og skal derfor betale moms.  At skolen så efterfølgende kan fratrække moms på indkøb er jo en anden sag.

Sender skolen regningen videre, skal der naturligvis også være moms på.

Konsol-Chips.dk  - Nintendo Wii med harddisk

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 22:56

Jeg ville også som forældre nægte at give tilsagn til sådan en aftale, da jeg ikke vil overtage sådan en risiko. Aftalen kan ikke indgås med barnet, da dette er myndigt.

Ved godt det er sådan lidt off-topic, men hvad er setuppet egentlig? For I kan vel ikke kræve at børnene tager i mod det.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)