Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

lønudbetaling til indehaver af personlig ejet virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg var lige ude ved en ny kunde og i dag som driver et personligt eget firma.

Han har oprettet sig selv i danløn og kører løn til sig selv med derinde og betaler skat mv. via denne løn.

Derudover har han modtaget b-skatte giro kort.....

Men kan man det? Og giver det ikke meget rod med e-indkomst mv. og hvordan skal lønnen bogføres? Kan se at det tidligere er bogført som alm lønudgift!

I min verden har man blandet æbler, pærer og bananer her......

Hvad er det praktisk bedste at gøre????

Håber der er nogen der kan hjælpe - har aldrig været ude for denne situation før!

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:50

Kan du ikke af hans forskudsskema se hvad de B-skattekort er baseret på og hvad han har opgivet som løn fra hans eget selskab som a-skat (via danløn)

Det ville være mit udgangspunkt. Jeg tror ikke jeg forstår hvad det er han gør over danløn med OG betaler skat over den, for han kan vel ikke som personligt selskab tage det som a indkomst med skat osv over selskabet?

Han burde vel bare forskudsregistrere sit overskud og så få B-skat til personlig betaling, det ville vel være normalen tror jeg.

Du burde i alle fald kunne se det af hans forskud som han lige kan printe fra skat.dk, Så ved hvad der er skattebaggrunden for b-skattekort og det hovedkort jeg går ud fra han bruger i danløn på en eller anden mystisk måde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:18

Ja, han burde i hvert fald ikke udbetale løn til sig selv! I bedste fald er det unødvendigt besvær.
Om det ligefrem kan have nogle mere uheldige konsekvenser, ved jeg faktisk ikke...

I en personligt ejet (enkeltmands-)virksomhed er det firmaets overskud, han skal beskattes af. Ellers skal han gøre brug af virksomhedsskatteordningen.

Personligt ville jeg enten tage direkte fat i SKAT - eller finde en revisor, der kan udrede det. Prøv evt. Peter Rvisor her på Amino. Han plejer altid at give nogle fine svar.

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 12:34

Hej John,

Ja det er jo lige netop det der er problemet.

Han har personlig virksomhed og har forskudsregistreret sig med forventet overskud og modtager b-skatte giro kort til dette.

Men hans "egen løn" kører han i Danløn som var han ansat og betaler derfor skat og am bidrag derigennem. Og der indberettes også til e-inkomst!

Hvordan håndterer jeg det bedst i bogføringen? Skal jeg flytte alle lønrelaterede udgifter ned under privat hævet/indskudt og på den måde eliminere hans løn i resultatet? Eller?

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41

Flemming Bach:
Hvordan håndterer jeg det bedst i bogføringen? Skal jeg flytte alle lønrelaterede udgifter ned under privat hævet/indskudt og på den måde eliminere hans løn i resultatet? Eller?

Uh håber da en venlig revisor læser med. Jeg ville tro det var en løsning. Den løn og skat han har taget via danløn vil jo give skat retur alt andet lig, og er så i virkeligheden vel en privat hævning af løn og en privat indbetaling af ekstra skat og skat skal jo i alle fald ikke med, så jeg ville TRO det gik som du foreslår.

Han får skatten tilbage privat, og kan jo indbetale lønnen og eliminere privat hævning, men kan jo også beholde den, og så er det vel en privat hævning. Går ud fra det ikke er VSO så der kan være problemer med blandingskonti

Måske du skulle ændre overskrift til REVISOR please læs med. Hvis ikke du kan ændre overskrift så sig til, så kan jeg :)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:20

Flemming Bach:

Men kan man det?

Nej, I skal hurtigst muligt få stoppet de lønudbetalinger.

Flemming Bach:

Og giver det ikke meget rod med e-indkomst mv. og hvordan skal lønnen bogføres?

Jo, det giver et frygteligt rod. Den allerede udbetalte løn burde jo helst tilbagebetales via Danløn. I bør tage fat i både Danløn og SKAT for at høre, hvad der kan lade sig gøre.

Hvis ikke det er en mulighed at tilbageføre lønnen, så ville jeg bogføre lønnen som en almindelig udgift i firmaet, da han jo på den måde kommer til at betale skat af sin A-indtægt, og derefter mindsker sit resultat i virksomheden med den udbetalte løn, hvilket han så kommer til at betale B-skat efter.

Flemming Bach:

Kan se at det tidligere er bogført som alm lønudgift!

Spørg SKAT, om der evt. for disse år skal laves en form for regulering.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)