Der er ikke 'kun' fordele. Hvis du har din fx hobbyvirksomhed sammen med dit lønmodtagerjob, så er du dårligt stillet hvis du mister dit arbejde. Flere A-kasser accepterer ikke, at du er momsregistreret mens du modtager dagpenge og du kan blive tvunget til at nedlægge firmaet for at modtage ydelser.
Jeg aner fx ikke hvad der sker hvis jeg skal holde barselsorlov.. synes det er en kæmpe jungle i den henseende. Hvis jeg mister mit arbejde skal jeg måske sælge alt aktivitet fra og lukke firmaet ned for at modtage dagpenge (jeg tjener ca. ½ af dagpengesatsen i mit lille firma, så har ikke råd til at lade være).
Er du registreret under den forkerte branchekode så kommer der også lige 1.500 kr til affaldsgebyr.
Er du ikke rigtigt kommet igang med firmaet endnu, og derfor ikke har noget moms at indberette, ja så får man også lige en bøde på 800 kr. fordi burde have 0 moms indberettet. Så lærte man også det :)
Jeg har yderligere tit store spekulationer omkring momsregnskabet. Kan man nu trække det fra, hvordan skal det trækkes fra osv.
Jo og du vil helt sikkert stifte bekendsskab med en utal af telefonsælgere, fordi du nu er fair game. Jeg bliver ringet op tit og det er specielt irriterende når det er på min 'rigtige' arbejdsplads det foregår.
Dette var de ulemper jeg kunne komme på.
Der er self. også rigtig mange fordele, men dem får du nok fra mange andre.