Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import fra Kina og EU. Forvirret!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg skal importere noget gods fra både Kina, og et EU-land. Dog er jeg lidt forvirret over, hvordan proceduren er.. Kan nogen måske lige give mig et hint i den rette retning?

EU køb:

- Jeg har fået prisen ex. VAT, og de har fået mit (importørregistredede) CVR-nummer.
- Hvordan skal dette oplyses til told og skat? Altså... Told er der vel ikke noget af, når det er inden for EU, men momsen - skal jeg da selv betale de 25% af beløbet af egen lomme? I så fald; hvordan oplyses dette ved momsregnskabet?

Det jeg ikke forstår er, at hvis jeg skal betale 25% moms af beløbet når jeg IMPORTERER det, og YDERLIGERE 25% moms pr. salg af produktet - så er det da helt hen i vejret? Er det mig der er galt på den?

Kina køb:

- Jeg har fået en god fragtaftale med en dansk speditør. Det er en all in pris til dør, og har fået en FOB pris fra min leverandør - så alt det skulle være på plads.
- Speditøren laver fortoldning for mig, men skal selv sørge for at opgive det til told og skat. Hvordan gøres dette? Og hvordan skal det se ud på min momsopgørelse? (Her er jeg ligeledes i tvivl om moms - skal den opgøres på samme måde som EU køb?).

På forhånd tak! Håber virkeligt nogen kan hjælpe mig med det her :o) 

Ung iværksætter! Smile

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 10:03

Hvis du søger lidt herinde, kan du se, at der svaret på dine spørgsmål rigtig mange gange.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34

Den moms du betaler når du importerer varer kan du trække fra den moms du betaler når du sælger varer.

Altså f.eks. du betaler 500 i importmoms og 2000 i moms når du sælger.

Du kan så trække de 500 i importmoms fra den totale moms på 2500.

2500 - 500 = 2000.

De 2000 er så det som du skal betale.

Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 18:58

Arh, Jannik..

Er det ikke noget med at man først modregner det ved den indgående moms (ved salg)?

Ung iværksætter! Smile

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 22:58

nicolai91:

EU køb:
Hvordan skal dette oplyses til told og skat? Altså... Told er der vel ikke noget af, når det er inden for EU, men momsen - skal jeg da selv betale de 25% af beløbet af egen lomme? I så fald; hvordan oplyses dette ved momsregnskabet?

Når du køber momsfrit i et andet EU-land, så skal du betale 25% salgsmoms til SKAT på vegne af den virksomhed du køber varerne af.

Dog har du som oftest fradrag for momsen på dit køb, og kan dermed samtidig fratrække de 25% som købsmoms igen.

Samlet set, så går momstransaktionerne i nul, således du køber varen til den pris du betaler hos den udenlandske sælger.

nicolai91:

Kina køb:
- Speditøren laver fortoldning for mig, men skal selv sørge for at opgive det til told og skat. Hvordan gøres dette? Og hvordan skal det se ud på min momsopgørelse? (Her er jeg ligeledes i tvivl om moms - skal den opgøres på samme måde som EU køb?).

Du skal registreres som importør, når du handler med lande udenfor EU.

Det kan sagtens være, at speditøren angiver told-afgiften til SKAT, hvorefter du får fremsendt en regning (afhængig af hvilken toldaftale du har lavet med SKAT i forbindelse med din registrering som importør). I visse tilfælde skal du betale told inden du kan få varerne frigivet. I andre tilfælde kan du få varerne sendt til døren, og først afregne toldafgifter en gang månedligt.

Der er ingen moms på varerne, og du skal heller ikke angive moms på samme måd som ved EU-køb. Denne særlige aftale omkring "reverse charge", som den kaldes, gælder kun i EU.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:
Der er ingen moms på varerne, og du skal heller ikke angive moms på samme måd som ved EU-køb. Denne særlige aftale omkring "reverse charge", som den kaldes, gælder kun i EU.

Martin, vi er vel enige om at der skal beregnes erhvervelsesmoms på 25 % af fakturaværdien (incl. fragt og told) i forbindelse med køb af varer fra 3. lande. Beløbet fradrages konto for købsmoms og momsregnskabet går i 0.

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:13

Hej Henrik,

Mit indlæg blev vist afsluttet lidt for hurtigt i går aftes.

Ja, vi er selvfølgelig helt enige.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)