Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR - I/s og en kammerat med en konkurs på nakken

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 9. Mar 12
Indlæg ialt: 220
Fra  MPMG Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ska lige forstå det rigtigt. Er det al gæld også den vi hver i sær har inden vi stifter et I/S eller er det kun den der evt. opstår i firmaet?

Tilmeldt 8. Mar 12
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 17:34
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er AL gæld.. Både privat og det virksomheden skylder når det er I/S..

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 19:58

Henrik Koudahl:
Hvis  og jeg siger hvis du beslutter dig til at lave eet samarbejde med din kammerat så overvej et SMBA. Det kræver ingen indskudskapital og begrænser jeres ansvar.

Jeg vil også fraråde et et i/s. i sådan et selskab hæfter i fuldt ud og soledarisk for hele selskabets gæld, derudover vil hans gamle kreditore kunne komme og snuppe hans halvdel af selskabet. http://www.startogvaekst.dk/sw356.asp

Ved stiftelse af et smba ville man sagtens kunne skrive i vedtægterne at deltagernes kapitalandele ikke kan gøres til genstand for udlæg. Momsregistreringen vil normalt ikke være et problem sålænge direktøren ikke forbindes med tidligere konkursselskaber med skattegæld eller selv har skattegæld.

Dbh. David www.selskabsraadgivning.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Det er en forkert oplysning at man med nogen gyldighed kan skrive sig ud af kapitalandelenes hæftelse for selskabets gæld.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 22:30

Advokat Jacob Berner Rue:

Det er en forkert oplysning at man med nogen gyldighed kan skrive sig ud af kapitalandelenes hæftelse for selskabets gæld.

Det er heller ikke det det jeg skriver...   Det jeg skriver er at hvis den ene af parterne har en personlig gæld, kan man forhindre at kreditoren kan bruge dette til at overtage en del af selskabet. (beklager hvis jeg har udtrykt mig uklart)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 22:30

Mads Grønning:
Jeg har et enkeltmandsfirma som jeg har startet (sammen med en kammerat) han har en konkurs hængende på nakken med sit tidligere firma.

Svarene i denne tråd forudsætter din ven er gået personlig konkurs - ikke at han 'kun' har været indvolveret i et selskab der er gået konkurs. Jeg vil som de andre fraråde I/S, men sidste tilfælde er slet ikke så risikabelt som det første forudsat din ven har en bedre privatøkonomi end dig :-)

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Horsens
Tilmeldt 9. Mar 12
Indlæg ialt: 220
Fra  MPMG Skrevet kl. 10:45

Han har ikke en bedre privat økonomi end mig. mere end langt fra... (så behøver jeg vist ikke at sige mere) så som jeg forstår så er et I/S udelukket fordi det er mig der kommer til at betale regningen.

Forstår jeg det korrekt, at det bedste vil være, hvis vi vi lave noget sammen, at stifte et SMBA og så få skrevet at sig ud af hinandens evt. gæld?

for at lave et SMBA kræver det vel at vi begge har et CVR nummer ikke?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:13
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Mads Grønning:
Der er ingen tvivl (hos mig) om at de ideer han har er gode og at man kan tjene penge på dem, men med det økonomiske rod han har med sig, så trækker jeg følehornene til mig.

Du behøver ikke trække følehornene til dig.

Du ansætter ham bare på ren provision, så kan han vise sit værd og samtidig tjene penge på at få nedbragt sin gæld.

Hvis det er vigtigt for ham at "eje" noget så er hans prioritering forkert.

Hvis du har midlerne til et ApS, så stift det og lav en skriftligt aftale med ham om, at han kan købe x antal anparter for en fastsat pris inden aflæggelse af første regneskab (senest ca. 18 mdr. efter opstart).

Hvis manden har talenter, så giv ham en chance, der vil være nok der træder på ham fremover hvis ikke han klarer tingene.

Køb ren argan olie her

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 13:06

Mads Grønning:
for at lave et SMBA kræver det vel at vi begge har et CVR nummer ikke?
   = Nej

Et smba eller for den sags skyld et ApS eller A/S er En selvstændig juridisk person der opstår ved stiftelsen og som "dør" ved opløsning, likvidation eller konkurs.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)