Jeg har et enkeltmandsfirma som jeg har startet (sammen med en kammerat) han har en konkurs hængende på nakken med sit tidligere firma.
Nu spørger han om vi ikke skal lave et I/S sammen. Er der nogle alarmklokker der bør ringe?
Som jeg har det, så ville det være rart,hvis der var styr på hans gældssanering/konkurs inden jeg roder mit CVR sammen med ham. Kan jeg bliver "fanget" i noget ved, at sige ja til at lave et I/S sammen med ham?
Ja din ven har ikke nødvendigvis dårlige intentioner, men ja et I/S er mange gange en "billig måde" at starte en virksomhed på sammen, men omvendt også risikabel da I hæfter for hinanden, så prøv at se om ikke I kan mønstre 80.000kr tilsammen og få lavet et ApS. Det vil jeg gøre...
Jeg vil også helt klart anbefale en ApS, eller evt vente med at stifte virksomheden indtil alt er kommet på plads med hans egen virksomhed eller risikerer du også at hænge på den.. Tænk dig godt om før du roder dig ind i det, det kan hurtigt koste dig dyrt.
Jeg forstår ikke (først og fremmest) hvordan dig og en kammerat kan have et ENKELTmandsfirma?
Men bortset fra det skal du ikke rode dig ud i noget med samarbejdspartnere du tvivler det mindste på.
Et ApS vil blot sikre dig for tab over 40.000,- Men det er jo stadig et tab. Er han nødvendig for din virksomhed? Ellers må du ekspedere ham ud. I det hele taget er det ofte en uholdbar løsning med kammerater der danner virksomheder sammen. Medmindre I kan holde til at venskabet risikere at lide under det.
Som jeg har det, så ville det være rart,hvis der var styr på hans gældssanering/konkurs inden jeg roder mit CVR sammen med ham.
Hvis og jeg siger hvis du beslutter dig til at lave eet samarbejde med din kammerat så overvej et SMBA. Det kræver ingen indskudskapital og begrænser jeres ansvar.
Men inden du evt. lave et selskab med ham - og det uanset hvilket - så undersøg om SKAT er blandt hans kreditorer. Hvis han skylder dem penge (mener det er over 50.000 kr) kan de kræve sikkerhedsstillelse ved en evt. momsregistrering. En sikkerhedsstillelse som typisk er på mellem 50.000 kr og 125.000 kr. Det er dumt at starte noget op sammen for så at rende inde i et sådant krav.
Det var nok de svar jeg havde regnede med. Jeg vil helt klart følge jeres anbefalinger og IKKE stifte et I/S sammenmed ham. Når jeg tænker lidt mere over det, så har jeg svært ved at se fordelene ved, at stifte et I/S (udover at vi så er to ejere) Når jeg læser om I/S så kan jeg se, at det er den person der har flest penge der kommer til at hænge på størstedelen af en evt. gæld (i dette tilfælde er det mig det kommer til at betale for gildet)
Jeg har et enkeltmandsfirma som jeg har startet (sammen med en kammerat) han har en konkurs hængende på nakken med sit tidligere firma.
Nu spørger han om vi ikke skal lave et I/S sammen. Er der nogle alarmklokker der bør ringe?
Som jeg har det, så ville det være rart,hvis der var styr på hans gældssanering/konkurs inden jeg roder mit CVR sammen med ham. Kan jeg bliver "fanget" i noget ved, at sige ja til at lave et I/S sammen med ham?
Som de andre siger, så skal du ikke indgå i et I/S med ham. Hvis han har (eller i fremtiden får) en konkurs hængende over hans hoved, så hænger den lige så meget over dit hoved. Dvs. at hvis han ikke kan betale hvad han skylder privat (dvs. hvis han ikke går konkurs med et ApS eller A/S), så skal du gå ind og dække det istedet.
Jeg kan fornemme at jeg ikke skal starte hverken I/S eller smba op med ham før han har styr på sin økonomi.
Der er ingen tvivl (hos mig) om at de ideer han har er gode og at man kan tjene penge på dem, men med det økonomiske rod han har med sig, så trækker jeg følehornene til mig.