Jeg skriver herinde fordi jeg ved der render en masse speditører forbi herinde. Jeg har søgt en elevplads som speditør. Jeg skal til min første samtale mandag og jeg vil gerne vide lidt mere om hvad en speditør HR - den som jeg skal snakke med - gerne vil have fra mig. er der nogen som kan give nogle tips til hva jeg skal sige om migselv og sådan. |
Jeg kender ikke videre til speditørverden, men jeg har ført mange jobsamtaler med ansøgere og kan give dig nogle generelle råd, baseret på hvad jeg har set og oplevet.
- Forbered dig på hvad du vil sige og spørge om ( det kan jeg se du er i gang med)
- Tag afdæmpet og rent tøj på. Jeg synes ikke du behøver at tage jakke og slips på hvis du ikke gør det til daglig, men hvis du er ”Punker” ville jeg ikke reklamere med det
- Prøv at tænke over hvad du kan bidrage til virksomheden med. Hvis du er god til at følge op , bruge regneark, tale i telefon, hovedregning, stave, fremmedsprog, så sig det
- Fortæl hvad du gerne vil lære og hvorfor du vil være speditør. Det er fint med drømme og ambitioner.
- Fokuser på dem du taler med og koncentrer dig. Det er ok at være nervøs men fokuser på dem du sidder over for i stedet for at kigge ud af vinduet mens de taler.
- Sluk din mobiltelefon før du møder op!
- Den tager jeg lige én gang til - SLUK din mobiltelefon. ( Jeg har oplevet det flere gange at ansøgers telefon ringer og det bliver du febrilsk af - jeg har også haft en ansøger som gud hjælpe mig TOG telefonen og snakkede lidt med sin kammerat! Bye bye elevplads)
- Det er fint at vise energi og engagement - det leder vi altid efter , men ikke smarte bemærkninger.
- Ved elevsamtaler leder jeg netop efter energi og villighed til at lære og lytte
- Når du bliver spurgt er det helt fint lige at tænke et øjeblik inden du svarer. Så ser de at du tænker over tingene inden du bare lukker noget ud
Held og lykke med det !
Og husk nu det med telefonen for S….