Du siger der er webshops der omsætter for 10mio. om året.. Det vel også fint, men måske lige køkkener på nettet er en form for niche. Det ikke alle der kan være med her, det kræver sku nok lidt ekstra snilde at sælge så dyrt og stort produkt via nettet... Nok om det - har du kigget på den webshop der omsætter for 10mio. om året? Hvad gør de? Hvordan har de sat det op? Kig - Gør efter, men gør det på din EGEN måde! Lav dit personlige touch på det.. Tænker ikke du skal pivstjæle, men se, "har de priser på billeder?" "Har de support direkte" osv osv..
|
Johnny Nørgaard:Jeg har lige bruge for lidt hjælp.
Jeg har webshoppen, KATRINESKøkken.dk og har haft den i ca1½ år, men er stadig en novice på området.
Jeg har ca 150-200 besøgende pr dag på siden, men konveterer sjældent til et salg.
Hejsa!
Jeg har selv en webshop kørende, og jeg tror at vi er mange der stiller os selv det samme spørgsmål som dig (altså ikke hvorfor DIN webshop ikke konverterer, men hvorfor der ikke generelt konverteres bedre).
Jeg kender i hvert fald selv (kun alt for godt) problemstillingen: Jeg har også flere hundrede besøgende på en typisk dag, og alligevel ofte kun en enkelt eller to ordre ud af alle disse.
Jeg tror vi må erkende at skulle kigge lidt i en anden retning, og bare erkende at rigtigt mange slet ikke kommer for at købe, men bare for at samle appetit til en anden god gang (måske) eller bare for at "ose".
Vi skal selvfølgelig sørge for at vores varer udstilles så tydeligt og flot som muligt, samt at shoppen er simpel og nem at manøvre rundt i, således at man ikke mister kunder på den konto - Men når dette er sagt så må man nok accepterer at konvertingsprocenten er yderst lav (1% typisk). Dermed ikke sagt at man ikke skal arbejde på at forsøge at øge denne.
Jeg tror dog ikke at de meget store koncerner med million-omsætning har en væsentlig bedre konverteringsprocent (jo måske en smule pga kendskabet til dem). Jeg tror derimod at man skal arbejde meget mere på at gøre sit firmanavn kendt/velkendt. Når folk har set din "reklame" rundt omkring et par gange (gentagelse), så begynder de at blive nysgerrige for mere.
Jeg er selv begyndt at tænke i markedsførring, men dette er selvfølgelig også en jungle og man kommer let til at smide dyrt optjente penge efter en dårlig kampagne. Ikke des mindre tror jeg at det er den vej folk med webshops må gå for at øge omsætningen i deres shop.
Gør op med dig selv HVEM du går efter som kunder, er det f.eks. lokalbefolkningen eller er det på landsplan. Er det en bestemt aldersgruppe osv. osv. - Herefter forsøger du at finde den rette markedsførring hertil, selvom dette også er en svær kunst.
Men HVIS du finder et "guldkorn" til at øge konvertingsprocenten så håber jeg da at du vil dele det med os andre, fordi vi er mange i samme situation :-)