Hej... Jeg driver idag min 5 år gamle virksomhed i personligt regi. Jeg håber og forventer at vækste på et tidspunkt når tiderne bliver til det, og så skal virksomheden drives som selskab, ingen tvivl om det. Men bør jeg allerede nu lave virksomheden om?. Min revisor mener jeg bør gå i selskab for at afgrænse mine midler hvilket jeg selvfølgelig godt kan forstå, lige ledes siger han at man aldrig ved hvornår skat laver reglerne for skattefri virksomheds-omdannelse om, og det derved på et tidspunkt måske ikke mere er muligt sådan uden videre. Min hage er at jeg egentlig ikke syntes der er de store risikoer forbundet med det jeg laver lige p.t. men branchen går op og ned, og pludselig går det måske stærkt igen. Er der andre fordele/ulemper ved valg af det ene eller andet. LBJ - Tømrerforretning Lars Jørgensen |
Vi kører som enkeltmandsfirma på niende år og har ingen planer om at lave det om. Gider ikke alt det ekstra arbejde og ekstra udgifter til revisor osv.
MEN når det er sagt, så kunne det i byggebranchen måske være en god ide, for her arbejdes der jo alligevel med nogle byg-garanti-ordninger, erstatningskrav o.l. som kan være ganske afgørende for et firmas overlevelse eller ej.
Men det er jo kun dig selv, der kan vurdere, hvad et evt. erstatningskrav osv. kan gøre ved dit firma. Populært sagt - hvis du ikke har likviditet til at afvente - eller måske endda tilbagebetale - beløbet for din største opgave, er det da nok en god ide at omdanne til aps el.l.