Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring ved start af ny virksomhed?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer 

I februar fik jeg registreret en enkeltmandsvirksomhed der har til formål at sælge lamper. Jeg har først her i dag fået lavet en firmakonto så de køb af varer jeg har gjort i februar er gjort fra sin private konto. Det drejer sig vel om varer for ca. 15.000 kr. som jeg skal sælge på et senere tidspunkt. Jeg har endnu ikke solgt noget endnu.

Mit første spørgsmål er, hvordan jeg bogfører disse køb? Jeg går ud fra at jeg skal debitere varelageret, da varerene jo er købt til videresalg, men endnu ikke afhændet. Men hvor skal jeg kreditere?

Mit andet spørgsmål er vedrørende egenkapital. Udover de penge som jeg har betalt for varelageret har jeg jo ikke skudt penge i virksomheden, så skal egenkapitalen bare være 0 - og kan den være det, eller skal der stå noget på egenkapitalen?

Det var en ordentlig mundfuld. På forhånd tak for jeres svar :)

VH

Ulrik

Dyreformidlingen.dk - Køb og salg af dyr på nettet

justsports.dk - Tilbud på fitness og kosttilskud

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:29

Hej Ulrik,

mollegaard:

Mit første spørgsmål er, hvordan jeg bogfører disse køb? Jeg går ud fra at jeg skal debitere varelageret, da varerene jo er købt til videresalg, men endnu ikke afhændet. Men hvor skal jeg kreditere?

Debitere varelager og købsmoms.

Kreditere en konto for personligt indskud.

mollegaard:

Mit andet spørgsmål er vedrørende egenkapital. Udover de penge som jeg har betalt for varelageret har jeg jo ikke skudt penge i virksomheden, så skal egenkapitalen bare være 0 - og kan den være det, eller skal der stå noget på egenkapitalen?

Den konto (privat indskudt kapital) som du brugte ved køb af varer, er faktisk en konto under egenkapitalen.

Når du laver din årsopgørelse, vil den konto, samt årets resultat i din virksomhed, samt en række andre konti være med til at udgøre din egenkapital.

Din virksomheds egenkapital er således allerede ændret, og vil gøre det hver gang du sælger et produkt eller har andre aktiviteter i din virksomhed. Kontoen vil dog stå i 0 hele året, indtil du laver din første årsopgørelse.

Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 20:56

Hej Martin

Mange tak for dit gode svar. Man kan jo lige så godt gøre tingene rigtigt fra starten af, så man ikke undgår bøvl med skattefar :)

Dyreformidlingen.dk - Køb og salg af dyr på nettet

justsports.dk - Tilbud på fitness og kosttilskud

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)