Jeg er i gang med at opstarte en lille virksomhed som går ud på at sælge digitale 3D objekter og billeder til udlandet. Salget vil køre igennem udenlandske internetbutikker som sælger disse ting, så jeg skal bare maile mine objekter og billeder til disse butikker, som så står for salg og markedsføring. De tager 50% af salget og sender mig penge hver måned (hvis jeg altså sælger noget). Lyder relativt nemt. Jeg fik fat i en revisor som sagde at det var ligesom en kunstmaler ville sælge sine billeder på udenlandske gallerier. Så min virksomhed skulle registreres som Import/Eksport virksomhed og da internet butikkerne ligger i USA og Canada, så skulle jeg ikke opkræve moms. Men nu er jeg kommet i tvivl om det var rigtigt at min virksomhed blev registreret under Import/Eksport. Skulle det ikke have været under "IT ydelser" da jeg mener at salg af digitale PDF filer kommer under det. Det må da være noget af det samme? Min revisor fortæller mig at jeg skal lave en faktura på det månedlige beløb som internetbutikerne sender mig uden moms. Han ville dog have firma navn, nummer og moms nummer på fakturaren. Men da jeg spørger et par steder i USA og Canada, har de kun firmanavnet og intet nummer eller moms nummer. Efter lidt søgning ser det ud til at man i udlandet kan registrere firma som DBA (doing business as) og der får man ikke et firma nummer eller moms nummer. Jeg har spurgt min revisor om det, men det er 14 dage siden og har ikke hørt noget endnu (er der altid så lange svar fra revisorer?). Så mit spørgsmål lyder om det er et krav at der skal et firma registrerings nummer og moms nummer på en faktura? En tredie ting er at jeg kan få udbetaling med check eller via Paypal fra internetbutikerne. Først tænkte jeg det er fint, da jeg allerede har Paypal og bliver samtidigt konverteret til danske kroner når jeg overføre til min firmakonto da man jo skal udregne sine indtægter i danske kroner. Et lille regne stykke. En butik sender mig $3000. Paypal omregner med kurs 5.40 og sender mig 16200kr. Tjekker jeg Den Danske Bank samme dag står kursen til 5.77 (17310kr). Det er 1110kr ud i den blå luft. Og hvad værre er, er at jeg på fakturaren skal angive de $3000 og omregne efter dansk kurs. Så min indtjening kommer til at står 1110kr højere end jeg faktisk får udbetalt og skal også betale skat af det. Er der ikke en anden måde det kan gøres på, så jeg ikke taber de penge ud i den blå luft og skal betale skat af penge som jeg jo egentlig ikke har fået udbetalt? |
Salg a digitale 3D objekter til udlandet. Hvordan skrives fakturaren + mere?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)