Hvis man stifter et nyt datterselskab (Ltd el. BOI) i Thailand, under et dansk ApS, hvordan er reglerne så for at udføre kapital hertil, fra det danske selskab, til det thailandske? Skal sådanne midler beskattes og isåfald hvor meget?
Er reglerne anderledes, hvis det nye Thailandske selskab (Ltd el. BOI) ikke er et datterselskab under det danske, men et selvstændigt selskab i Thailand, hvortil man gerne vil tilføre kapital fra ens danske selskaber?
Spøg til side, jeg skal nok forsøge at hjælpe dig videre men et længere svar må vente til i morgen. Og jeg kan allerede røbe nu at du skal tjekke de Thailandske regler lokalt - det kan jeg ikke hjælpe med (selvom jeg ved meget).
Hvad angår de thailandske regler, så skal jeg nok få det tjeck´et. Jeg er mere interesseret i hvordan reglerne er for udførsel af selskabskapital fra DK til hhv et datterselskab og et individuelt selskab i Thailand.
Det er sådan set meget enkelt, for køber det danske anpartselskab aktier i det thailandske limited (BOI er også et limited) for 1 million baht til kurs 100, så bogføres det blot sådan i det danske selskab, og det modsatte i det thailandske selskab.
De thailandske papirer med tegningsret og især aktionærlisten oversættes så og legaliseres af udenrigsministeriet i Thailand (det er typisk ikke nødvendig med legalisering af ambassaden, men det vurderer din revisor i Danmark i første omgang), hvorpå de sendes til det danske selskab.
Der skal naturligvis ikke betales skat nogen steder af dette.
Men der kan være andre faktorer, der kan poppe op, hvis du fx gør noget, hvor det virker, som du unddrager skat i et det ene land ved kunstigt at manipulere et overskud hen til et andet land.
Det er sådan set meget enkelt, for køber det danske anpartselskab aktier i det thailandske limited (BOI er også et limited) for 1 million baht til kurs 100, så bogføres det blot sådan i det danske selskab, og det modsatte i det thailandske selskab.
De thailandske papirer med tegningsret og især aktionærlisten oversættes så og legaliseres af udenrigsministeriet i Thailand (det er typisk ikke nødvendig med legalisering af ambassaden, men det vurderer din revisor i Danmark i første omgang), hvorpå de sendes til det danske selskab.
Der skal naturligvis ikke betales skat nogen steder af dette.
Men der kan være andre faktorer, der kan poppe op, hvis du fx gør noget, hvor det virker, som du unddrager skat i et det ene land ved kunstigt at manipulere et overskud hen til et andet land.
Hilsen, Robert
Hej Robert
Mange tak for dit indspark :o)
Det var sådan set også sådan at jeg mente at det ville forholde sig. Det der bare får mig til at tvivle, er at hvis nu jeg feks smider 1 million danske selskabs kroner i et nyt thailandsk datterselskab, så kan dette thailandske selskab jo reelt give mig løn hver måned og så bliver det jo til thailandsk skat, når jeg bor hernede. Det kan vel ikke være anderledes? Nu snakker jeg på ingen måde om at snyde i skat, for det kunne jeg aldrig drømme om, men det virker bare lidt for let at føre selskabs kroner ud af landet så, gør det ikke?