Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kritik af min Opel plakat.

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Hvis det var en plakat som der skal trykkes i virkeligheden, så vil man typisk lave layoutet i InDesign, QXP eller tilsvarende layout-program - netop for at få tekst, logo m,m. scalerbart. Men det kræver dog så også at logo og lignende netop er lavet i vektorgrafik og derved i et program som Illustrator eller Corel Draw.

Men i realiteten kan man godt lave et trykklart layout 100% i Photoshop - Det er dog ikke det smarteste program at bruge til det, men det kan trods alt bruges i mangel af andet. Selve billedet på plakaten vil alligevel ikke kunne laves i vektorgrafik, så derfor vil det ikke kunne være skalerbart på samme måde som logo og tekst. Så derfor vil billedet i alle tilfælde i forvejen skulle laves i en ret høj opløsning.

Omkring det med forskellen på bitmap grafik (typisk fra Photoshop og lignende programmer) og vektorgrafik (Illustrator m.fl.), så har jeg fået nogle uger tilbage skrevet i en anden tråd herinde og henvist til en video vi lavede i MediaMouse om netop denne problematik:

" target="_blank">

/Jesper

God Info jesper! tak for det.

Video'en illustrerer fantastisk godt hvad forskellen mellem bitmap og vektorgrafik ser ud i færdigt tryk.

Fra Roskilde
Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 21:46

Daniel Kongsted Petersen:

Hvis man gerne vil lærer mere, så er der utrolig mange muligheder. 
Et sted jeg utrolig godt kan lide er dem der har lavet tutplus. Der kan du også hurtigt se forskel.

http://psd.tutsplus.com/ = Photoshop og lign. 

http://vector.tutsplus.com/ = Vector baserede programmer som illustrator og lign.

Hvis man søger på indesign i søgefeltet er der også lidt om det. 
Så det er bare at gå i krig!

Mvh. Daniel Kongsted Petersen 

Har brugt Lynda.com gennem en årrække og synes der er fantastisk meget at hente derinde.

Må dog lige få set nærmere på tutsplus, umiddelbart ser det ud som om det er mere specifikke enkelte projekter og gøremåden for at få lavet en bestemt grafik der er temaet derinde. Men tak for info!

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 22:46

Entrepreneur - Jan:

Anders S:

Entrepreneur - Jan:

How skal erstattes med What. At anvende How i den sætning er ikke korrekt.

Hej, du er nok bedere til engelsk end mig. Kan du ikke forklare mig den da jeg ikke kan se hvordan det giver mening?

ellers fed plakat og rigtig cool bil

How do you think the world would be without electrical cars?

What do you think the world would look like without electrical cars?

Man siger ikke

How do you look like eller How does he/she look like

Man siger

What do you look like, What does he/she look like

What would you look like if...

Hej, ok tak for det men jeg synes nu at How virker okay saa jeg tilod mig at spørge en ven som er engelsk og hans svar er:

both "how do you think" and "what do you think" are equally acceptable.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:06

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 2. Jul 08
Skrevet kl. 23:08
Fra København
Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 205
Fra  Designerszone Skrevet kl. 16:57

Så er den rettet. Ved ikke med what og how. Men jeg tænker how = Hvordan og What = Hvad. Men selvfølelig er det engelsk og anderledes. Jeg prøver at undersøge det nærmere, men ind til videre syntes jeg how lyder bedst. 

Mvh. Daniel k. Petersen

Grafisk designer, brand og idenditet Designerszone.dk Mit råd, prøv mig!

Tilmeldt 2. Jul 08
Skrevet kl. 17:06

Så er den rettet. Ved ikke med what og how. Men jeg tænker how = Hvordan og What = Hvad. Men selvfølelig er det engelsk og anderledes. Jeg prøver at undersøge det nærmere, men ind til videre syntes jeg how lyder bedst. 

Hej. Jeg har spurgt en anden ven hvis far er englænder og underviste i engelsk på uni i sin tid.
What er det korrekte her, som Jan også var kommet frem til :)

Mvh. Daniel k. Petersen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:14

Det hele er lavet i photoshop. 

En ting som mange misforstår er forskellen mellem illustrator og photoshop.

Illustrater laver man vector. Man kan zoome ind uden at miste noget kvalitet, og man bruger det til logoer eller noget som ikke skal fylde meget.

I Photoshop arbejder man med pixel, man bruger det normalt til redigeringer af billeder. Eller design af hjemmesider.

Hvis jeg skulle lave sådan en plakat, og kun havde Photoshop og Illustrator til rådighed, havde jeg valgt Photoshop til at justere billedet og Illustrator til at montere det i. Photoshop kan også håndtere vektor, men Illustrator gør det i mine øjne bedre, og du har elementer på din plakat, som bør være vektorformat.

Jeg vil foreslå dig at kigge på InDesign til opgaver som denne - du har langt større kontrol med din typografi, og et bedre workflow i sådan en opgave. Du kan downloade en prøveversion hos Adobe, inden du kaster penge efter den.

MVH

Thomas

Fra København
Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 205
Fra  Designerszone Skrevet kl. 17:27

Det har du 100% ret i. Men i denne opgave havde jeg ingen vector filer. Derfor valgte jeg at bruge photoshop til alt. Jeg havde allerede skitserede min ide på papir, så jeg vidste hvordan mit layout skulle være. 

Normalt hvis det er projekter hvor jeg skulle arbejde med flere fil-formater, ville jeg selvfølelig bruge indesign. Det er super nemt at rette i og man kan få et godt overblik over layout. Men eftersom det er et personlig projekt, syntes jeg ikke der var en grund til at bruge indesign og samtidig havde jeg ikke den store tekst som skulle placeres. 

Indesign er super til disse projekter, så vil da også råde andre til at se på indesign hvis de vil kaste sig ud i et lign. projekt.

Mvh. Daniel K. Petersen

Grafisk designer, brand og idenditet Designerszone.dk Mit råd, prøv mig!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:44

Det har du 100% ret i. Men i denne opgave havde jeg ingen vector filer. Derfor valgte jeg at bruge photoshop til alt. Jeg havde allerede skitserede min ide på papir, så jeg vidste hvordan mit layout skulle være. 

Opel logoet burde du da have fået i vektorformat - og alle dine andre elementer på nær bil og baggrundsbillede er vektorformat. Derfor mener jeg stadig have brugt Illustrator - men smag og behag :o)

MVH

Thomas

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)