Hej Aminoer, Jeg ønsker at kunne forestå al regnskabsføring selv. Vil dette være muligt ved at tage en HGS? Naturligvis bliver jeg ikke super-revisor på denne baggrund, men er uddannelsen dækkende? Jeg er allerede uddannet indenfor landbrugets økonomi og har taget gymnasiet, men må sande at disse uddannelser ikke dækker den virksomhed, jeg driver nu. Kan du evt. anbefale en anden uddannelse, hvor man lærer at bogføre, lave momsopgørelser etc. Uddannelsen skal enten være lokaliseret i Aalborg eller Viborg og være SU berettiget. Tak for din tid :-) Dbh. Celgaard |
Hej Celgaard,
Jeg kender ikke til indholdet på den specifikke handelsuddannelse (HGS), men jeg vil tro, at du udelukkende vil lære de basale principper omkring bogføring.
At bogføre (at fordele beløb på forskellige konti) er ikke det store problem. Udfordringen i korrekt bogføring er, at kende til de gældende moms- og skatteregler, herunder viden om, hvilke fradrag du har ret til, og hvilke du ikke har ret til.
Det er min erfaring (fra dengang jeg gik på Handelsskolen), at man ikke lærer disse regler på handelsskolen, men at man udelukkende lærer de basale principper omkring bogføring.
Mit råd til dig er derfor, at du bør tage et decideret kursus i bogholderi i stedet. Sådanne kurser indeholder som oftest både lærdom omkring bogføring, men også momsregler og skatteregler (i hvert fald i et basalt omfang).