|
Der er trukket 15% aconto udbytteskat på nogle US-aktier. Desværre har jeg samlet tab (aktieavance) for 2011, som overstiger samlede udbytter før skat. For meget betalt udbytteskat på danske aktier modregnes automatisk i min samlede skat, men det ser ikke ud til at være tilfældet vedr. den udbytteskat der er gået til USA. Er jeg nødt til at tilbagesøge denne udbytteskat (US) ? Hvis ja, hvordan gøres dette? Jeg anvender Nordnet. Hvis jeg ikke tilbagesøger de 15% bliver jeg så kompenseres således jeg har ret til fremover at tjene et beløb svarende til dette - uden at skulle betale skat? Jeg har forsøgt mig med "beregn skatten 2011". Feltet for udenlandsk udbyttet samt betalt udenlandsk udbytteskat ER udfyldt. Beløbet jeg skal have tilbage i skat ændrer sig ikke om jeg skriver 0 i de 2 ovennævnte felter. |
Det er bare bad luck.
Skat skriver selv i vejledningen til årsopgørelsen:
Beløbet for udenlandsk skat anvendes til automatisk beregning af nedslag i skat af aktieindkomsten. Nedslaget kan dog ikke overstige den beregnede skat af aktieindkomsten, og det betyder også, at nedslaget ikke kan overstige den del af en beregnet aktieskat, der forholdsmæssigt kan henføres til samlet aktieindkomst vedr. aktier optaget til handel på et reguleret marked (børsnoterede aktier) efter eventuelle tabsmodregninger.
Så sørg for ikke at have tab samme år som udenlandsk udbytte!
Bliv gratis medlem