Hejsa. Min makker og jeg har for nyligt startet at kildevandsfirma, www.cphwater.dk. Vi sælger kildevand, danskvand samt vand meget eget logo til virksomheder i storkøbenhavn og omegn (Bagsværd og en radius på 30 km). Da vi selv er for travlt optaget i dagstimerne, overvejer vi at få nogle freelancesælgere til at booste salget igang, men ingen af os, har beskæftiget os med at ansætte freelancesælgere før, eller har nogen idé om, hvad det indebærer? Mit spørgsmål er nu, hvad kan jeg forvente af en freelancesælger? 1. Det klassiske spørgsmål er jo, kan man tilbyde ren provision eller skal der være fast løn? Ville man ved salg af kildevand, kunne få en freelancesælger som er villig til at lave opsøgende salg, hvis han får fx. 4-500 kr for hver ordre/ny fast kunde han skaffer? 2. Kan man forvente, at en freelancesælger selv har telefon og arbejder hjemmefra, eller skal man stille telefon osv til rådighed? Det mest optimale for os ville være, at freelancesælgeren selv havde telefon og kunne arbejde hjemmefra i vores CRM-system. 3. Forventer en freelancesælger at blive udstyret med ringeliste, eller kan man forvente af sælgeren, at han selv finder mulige emner? Det var umiddelbart lige et par spørgsmål vi sad og bøvlede med :-) Håber der er nogen som har nogle gode råd :-) Ha' en skøn aften! |
Hej Andreas.
Jeg kan se du har lidt dybdegående spørgsmål vedr. freelance sælgere.
1.) Man kan godt lave en fornuftig provisions ordning også kaldet "no cure no pay" løsning for freelancesælgere. Det rette spørgsmål er om segment, arbejdstid og ressourcer stemmer overens med lønnen der gives til konsulenten. Sørg for det er en win win situation for begge parter, så i ikke skal finde nye konsulenter løbende. - Prisen og servicen er altid meget forskellig fra virksomhed til virksomhed.
Du taler lidt om kriterier for kunderne, at de skal ligge i Københavns området, bagsværd og indenfor en radius af 30 km. Dette skal i også tage højde for hvis i f.eks. har flere kriterier der påvirker målgruppen og resultaterne. Lav evt. et test forsøg hvor i benytter ren provision og efterfølgende vurdere arbejdstiden, opkaldende og resultaterne. Her kan i efterfølgende tilbyde en fast løn samt provision for at holde gejsten i vejret. Efter egen erfaring tror jeg ikke du kan forvente en serviceminded og professionel sælger, hvis du tilbyder kr. 500,- ekskl. moms. for en lukket ordre med salg.
2.) Alt efter hvad freelance sælger har til rådighed kan det aftales individuelt, hvordan der arbejdes på opgaven.
I Pro-Speciale benyttes der pc, headset, ringesystem, crm database og en venlig konsulent til at assistere virksomheder der står i samme situation som jeres. Her arbejder konsulenten fra Pro-Speciale's virksomhed, som ekstern partner. - Går ud fra de fleste professionelle telemarketingvirksomheder benytter samme redskaber og procedure i dag.
3.) Hos Pro-Speciale kan kunden komme med nøjagtige kriterier for målgruppen, hvor Pro-Speciale trækker de rette kundeemner ud, som skal ringes op. Partnere har også mulighed for selv at komme med ringelister, hvis de bevares i et Excel ark, hvor de kan føres videre ind i databasen til opringning. - Dette mener jeg også flere andre kan assistere jer med.
I er altid velkomne til at læse nærmere på www.pro-speciale.dk
Her er der speciale ved mødebooking, telefonsalg, markedsanalyser, seminar invitationer og andre kampagner ved telemarketing.
Hvis i har en medarbejder der mangler et kursus i kommunikationens faser, teknikker og metoder, kan din mødebooker, telefonsælger eller personlig sælger også få for et grundlæggende kursus fra Pro-Speciale.
De bedste hilsner - Pro-Speciale
Lasse D.