Hej, Jeg vil gerne have omdannet mit personligt ejet firma til et aps. Men jeg har ikke lige de 80.000 man skal have. Jeg har så fået at vide at man kan indsætte f.eks det software som man sælger hvis prisen selvfølgelig overstiger 80.000 hvis man skulle sælge det. Og det mener jeg selvfølgelig at det gør :-). Det er dog ikke helt nok for min revisor, som gerne vil have en anden IT sagkyndigs mening. Det er heller ikke noget problem, da jeg kender flere som kan gå ind og lave den vurdering. Mit spørgsmål er så. Hvis jeg får en anden IT mand til at vurdere mit software. Hvad hæfter de så for? Lad os sige at mit firma lukker efter 2 år. Så går man ind og kigger på de værdier jeg har i firmaet og ser hvor meget det er værd. Hvis man så finder ud af at det ikke var så meget værd, hvem hæfter så for den vurdering som APS'et er etableret ud fra? jeg mener at det er jo lidt diffust at få vurderet noget software som kan være mange penge værd på etablerings tidspunktet. Men måske ikke så mange penge værd i det tilfælde at man lukker. Det kunne være at man er blevet overhalet af konkurrenter eller sådan noget. Er der nogen der ude som kan svare på det? |
Hej
Vurdering og værdiansættelse i forbindelse med stiftelse af selskaber ved apportindskud skal ske til markedsværdien af det indskudte aktiv.
Denne vurdering sker eks. til vurdering af sagkyndige vurderingsmænd, ikke en tilfældig IT-mand, men derimod en person der har en dokumenteret baggrund for at kunne vurdere denne form for aktiver.
Hvis det på et senere tidspunkt konstateres, at den ansatte værdi ved stiftelsen afviger væsentligt fra markedsværdien, så er det følgelig stifteren der i første omgang hæfter for dette, men den godkendte revisor der har udarbejdet vurderingsberetningen kan også drages til ansvar og deraf ifalde et erstatningsansvar.
Tonny