Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af APS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Slangerup
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 25
Fra  Flexintra Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil gerne have omdannet mit personligt ejet firma til et aps. Men jeg har ikke lige de 80.000 man skal have.

Jeg har så fået at vide at man kan indsætte f.eks det software som man sælger hvis prisen selvfølgelig overstiger 80.000 hvis man skulle sælge det. Og det mener jeg selvfølgelig at det gør :-). Det er dog ikke helt nok for min revisor, som gerne vil have en anden IT sagkyndigs mening. Det er heller ikke noget problem, da jeg kender flere som kan gå ind og lave den vurdering.

Mit spørgsmål er så. Hvis jeg får en anden IT mand til at vurdere mit software. Hvad hæfter de så for? Lad os sige at mit firma lukker efter 2 år. Så går man ind og kigger på de værdier jeg har i firmaet og ser hvor meget det er værd. Hvis man så finder ud af at det ikke var så meget værd, hvem hæfter så for den vurdering som APS'et er etableret ud fra? jeg mener at det er jo lidt diffust at få vurderet noget software som kan være mange penge værd på etablerings tidspunktet. Men måske ikke så mange penge værd i det tilfælde at man lukker. Det kunne være at man er blevet overhalet af konkurrenter eller sådan noget.

Er der nogen der ude som kan svare på det?

CMS, CRM, HR, Økonomi samt mange flere værktøjer til styring af din virksomhed eller forening. Kontakt os på telefon 31621422 eller Thomsen @ Flexintra.net

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:27

Hej

Vurdering og værdiansættelse i forbindelse med stiftelse af selskaber ved apportindskud skal ske til markedsværdien af det indskudte aktiv.

Denne vurdering sker eks. til vurdering af sagkyndige vurderingsmænd, ikke en tilfældig IT-mand, men derimod en person der har en dokumenteret baggrund for at kunne vurdere denne form for aktiver.

Hvis det på et senere tidspunkt konstateres, at den ansatte værdi ved stiftelsen afviger væsentligt fra markedsværdien, så er det følgelig stifteren der i første omgang hæfter for dette, men den godkendte revisor der har udarbejdet vurderingsberetningen kan også drages til ansvar og deraf ifalde et erstatningsansvar.

Tonny

Fra Slangerup
Tilmeldt 26. Apr 06
Fra  Flexintra Skrevet kl. 17:41

Hej Tonny

Tak for dit svar. Men hvor finder man en sådan sagkyndig? 

CMS, CRM, HR, Økonomi samt mange flere værktøjer til styring af din virksomhed eller forening. Kontakt os på telefon 31621422 eller Thomsen @ Flexintra.net

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:47

Henrik L. Thomsen:

Hej Tonny

Tak for dit svar. Men hvor finder man en sådan sagkyndig? 

Se der er det rigtige gode spørgsmålWink

Hvis der havde været tale om materielle aktiver, så som maskiner, så findes der flere, der anvendes i forbindelse med eks. konkursboer og overdragelser m.v.

Immaterielle aktiver er straks sværre, især når der er tale om specielt udviklet software, hvorfor værdiansættelsen må tage udgangspunkt i dokumenterede og afholdte omkostninger, og herefter underkastes en nøgtern og yderst forsigtig vurdering.

Det letteste for os revisorer er, når der foreligger et købstilbud fra en uvildig trediemand, men det er langt fra altid tilfældet.

Har din revisor ikke et forslag til, hvordan I finder en sagkyndig, der kan accepteres til vurderingen?

Tonny

Fra Slangerup
Tilmeldt 26. Apr 06
Fra  Flexintra Skrevet kl. 09:51

Jo det havde han faktisk. For ham var det nok hvis jeg kunne få en IT sagkyndig/uddannet til at komme med en vurdering. Han nævnte da også det samme som dig. At hvis jeg kunne få en underskrift på en aftale som overstiger de 80.000 så var det det bedste. Og for ham var det også ok, hvis det var en ven.

Mit problem, hvis man kan kalde det et problem, er at jeg står og skal til at forhandle med et stort firma om levering af det her produkt. En levering som langt overstiger de 80.000 det koster at få omdannet mit firma til et aps. Men inden alt det, ville jeg gerne have styr på selskabformen, så det er på plads inden. Jeg har bare ikke lige pengene. Og at gå i banken har jeg slet ikke forsøgt. Det anser jeg for at være umuligt, at låne penge der.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)