Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejdsløs selvstændig?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,..

Nu sidder jeg og bliver godt og grundigt forvirret! :-S Jeg har været lønmodtager i de seneste år, og har haft virksomhed som bibeskæftigelse hvor jeg primært har solgt hjemmesider. Nu er jeg så desværre blivet arbejdsløs, og kan ikke leve af min hjemmesideforretning. Hvis jeg så har brug for dagpenge, så læser jeg det som om at jeg skal slukke for mine servere, og aflevere mit moms-nummer før jeg kan få så meget som en krone i dagpenge!?? Jeg er medlem af en a-kasse der siger de er for selvstændige, men hvis man skal lukke biksen helt for at få hjælp, så er jeg da ikke længere selvstændig???

Er der nogen her der har overblik over reglerne?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15

Jeg har ikke overblik over reglerne, men så vidt jeg ved må du gerne have 15 timers arbejde om ugen som selvstændig. Du bliver bare trukket tilsvarende i understøttelse. Det må betyde, at hvis du trods alt tjener bare lidt gennem selvstændig virksomhed, er der chance for, at det kan opveje de 15 timer.

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 23:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Nu ville jeg have skrevet en privat besked, men det kunne jeg ikke. Jeg kender reglerne, jeg kunne evt give dig et kald så du kan spørge mig til råds

Fra København S
Tilmeldt 6. Jun 10
Indlæg ialt: 484
Fra  GetWebbed Skrevet kl. 23:37

Jeg er selvstændig og har a-kasse ved siden af, du skal udfylde en blanket hvor du viser det bare er en bibeskæftigelse, så korter de bare din dagpengeperiode ned fra 104 uger mener jeg det er til 76 uger tror jeg nok det er.

Fra Akureyri
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 144
Fra  Original Iceland Skrevet kl. 23:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars

Ærgeligt at høre med dit job!

Du må godt drive virksomhed som bibeskæftigelse, mens du er på dagpenge. Du skal dog søge om en tilladelse hos din a-kasse, og så må du kun drive virksomhed uden for normal åbningstid. Din virksomhed må du så bruge op til 30 timer om ugen på (mener jeg), efter det betegnes det som fuldtidsbeskæftigelse. Hvis du har været selvstændig fuldtid, så skal du som udgangspunkt lukke ned, for at modtage dagpenge.

Hvordan reglerne er vedrørende dagpenge og en allerede eksisterende virksomhed, som du har som bibeskæftigelse, tør jeg ikke svare på. Men det virker fuldstændig tåbeligt, at du skal lukke din virksomhed ned, som du har drevet i din fritid, for blot at søge om bibeskæftigelse igen, når du er kommet ind i dagpengesystemet. Derfor skal du da helt sikkert, undersøge det grundigt, hvad dine muligheder er, for at forsætte driften af din virksomhed i din fritid. 

Men dagpengereglerne er på mange områder fuldstændig håbløse, og modarbejder den ledige i at gøre noget andet end at søge annoncerede stillinger på Jobindex og Jobnet.
Jeg læste eller hørte et sted, at a-kassernes reglement er 23.000 sider, og de prøver at komme i Guinness Rekordborg for verdens længste bog - om det er en røverhistorie eller ej, ved jeg ikke. 

Tal med din a-kasse, og evt. andre a-kasser, selv om reglerne er de samme, tolker de måske tingene lidt anerledes. 

Held og lykke

Kristinn

Bamboo Revolution - Originale, stilrene bambusure

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:17

Henrik Nielsen:

Hej

Nu ville jeg have skrevet en privat besked, men det kunne jeg ikke. Jeg kender reglerne, jeg kunne evt give dig et kald så du kan spørge mig til råds

Hej Henrik,

Ja, jeg kan heller ikke få privatbesked til at virke, men jeg vil meget gerne snakke med dig! :-)

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 00:34

Hvis du stikker mig dit mobilnummer på henrik@megahost.dk , så kan jeg lige give dig et kald imorgen imellem 8-8.30 ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)