Hmmm... Jeg synes at der er en smule jantelov over noget af det der er skrevet i denne tråd.
Men ja, Lyskjaer, jeg synes også at det har været en spændende diskution. Held og lykke med dit branding-projekt!
mvh Carsten |
Sælge mig selv?
Dato: 12/20/2005 11:53:41 PM Forfatter: Paul Sørensen
Jantelov?
Tja, hvad skal man ellers kalde det? En mand råber SE MIG! og bliver efterfølgende kaldt alt fra useriøs til medieludder. Janteloven siger jo at du ikke skal tro at du er noget...
![]() mvh Carsten
|
Det er da noget af det allernemmeste der findes i hele verden. Nemlig at råbe "jantelov" Helt ærlig vi befinder os midt i en debat hvor starteren af tråden ønsker, at debattere personlige ting. Alt kan da for pokker ikke være super positivt!
Mon ikke den tråd snart er uddebatteret? |
Har du lært at sælge, eller mener du selv at du er født som en god sælger? Hvis det sidste er tilfældet kunne du overveje at læse bogen: eksportsælgeren(mener jeg titlen er). Den omhandler hvordan man bedst muligt gennemfører et salg. Tror alle kan lære noget af at gennemgå det igen. Det er simpel teori, men yderst effektivt, og godt at blive mindet om. Som Thorborg siger når han holder foredrag: der er ingen der køber en boremaskine med 18 watts motor og overlæggende knastaksel. De køber et hul i en given størrelse (frit erindret og overdrevet). Find derfor ud af hvad fordelene er ved dit produkt. Det samme gælder lidt når du skal sælge dig selv. At du er god til at sælge, hvad betyder det for dine kunder? At de sælger mere? at de får solgt hurtigere? at de får solgt det de ellers ikke kan få solgt. Der kan være mange muligheder, og det er sandsynligvis forskelligt fra kunde til kunde hvad du skal slå på. Tilbage til det med brandingen af dig: 1 bog vil være et fantastisk sted at starte, nemlig Al Ries'' Positioning - the battle of the mind. Det er ca. 120 siders højeksplosiv læsning, der kan rykke meget for dig og din forretning. Den bygger godt nok på hvad der virker for en virksomhed, men det kan sagtens bruges af dig som person. Find et punkt du vil fokuser på, og arbejd så efter at få den posistion. Det kan f.eks. være den bedste sælger af IT-systemer, eller endnu bedre, den bedste sælger af IT-systemer til brug i virksomheder med 10-20 mand. Du skal finde én ting du vil være kendt for, og gerne i en mindre branche og så arbejde ud fra det. Derudover kunne Blue Cow af Seth Godin måske også være noget, det har noget at gøre med at skille sig ud, hvilket jo er med til at øge sandsynligheden for at blive kendt. Hvorfor ryger Peter Ålbæk f.eks. cigar? Fordi det får ham til at skille sig ud, og når man har set ham 1. gang siger man måske ham med cigaren, og så ved den anden hvem man taler om, 2. gang siger man måske ham med cigaren fra zentropa, og til sidst kan man huske han hedder Peter Ålbæk. Hvad gør man hvis man ikke kan huske at Regner Grasten(eller hvad han nu hedder) hedder det han nu engang gør? Man kan ikke sige ham med brillerne eller ham med anja og viktor, fordi det er ikke alle der ved hvem der har lavet anja og viktor, og går han med briller? Må hellere stoppe inden dette indlæg bliver alt for langt, og fyldt med flere eksempler ala det mærkelige ovenfor. |
1. opsætter jeg en målgruppe: da jeg er i mobildiskoteksbranchen vil jeg først opnå et brand indenfor branchen, og derfra arbejde videre. 2. Hvad skal være mit kendetegn?: Jeg vil f.eks. altid stille op i hawaiiskjorte og shorts. 3. hvad skal være mine værdier?: Jeg vil stå for glad musik, der minder en om sommer. Derudover opfattes som en ekspert inden for evenstående genre. Hvordan gør jeg? for det første finder jeg ud af hvilke fora der er på nettet hvor folk fra musikverdenen mødes. Både i Danmark og Udlandet, deruover finder jeg ud af hvad der er af arrangementer for målgruppen. Ydermere sørger jeg for at være den første som kender til nye numre indenfor min genre, og hele tiden arbejder på at finde nye hits i f.eks. england og tyskland. Og jeg tjekker dagligt fora og mail for spørgsmål som jeg kan besvarer indenfor netop mit fokusområde. Og kommer gerne med anbefalinger når jeg har fundet noget nyt musik f.eks. i England. Hvis jeg bruger ½-2 timer om dagen med at holde mig ajour, og tjekke for steder hvor jeg kan udbrede min viden, vil jeg i løbet af måske 6 mdr begynde at være et kendt navn indenfor branchen, og langsom vil min ekspertstatus stige i branchen. Måske der så endag ringer en jouralist for at høre hvad årets sommerhit vil blive, her vil jeg så vælge 1-2 sikre bud, 1-2 outsidere og 1-2 direkte skøre bud (et eller andet band fra Jamaika som slår på kokosnødder med palmeblade, eller noget andet sommeragtigt, som ingen har hørt om før). Derved har journalisten fået tilstrækkeligt indhold til at skrive en lille artikkel, og han vender måske allerede tilbage i efteråret for at høre hvorfor jeg ramte ved siden af med nogle af dem... Ellers vender han nok tilbage næste sommer for at få næste års hits (forudsat at man har ramt et par stykker rigtigt). Pludselig er det vinter, og det kan jeg så udnytte til at være konferencier ved et hawaii arrangement i forbindelse med open by night. Så kommer jeg i avisen iført hawaiiskjorte (som skulel være mit kendetegn) og omgivet af hawaiitøser. Er man heldig får man efterhånden bygget så meget goodwill op i branchen og hos journalisterne, at de ringer til en hver gang de er ved at skrive noget om sommerfester, festivaller, ibaza eller hvad det måtte være hvor sol og musik mødes, og langsomt vil folk begynde at huske ham personen i hawaiiskjorte som ved en masse om musik og solskin blandet sammen. Håber ikke dette indlæg er alt for meget spild af tid for dem som læser det. Bare lige et par hurtige tanker om hvordan man kunne brande sig selv. |
Spild af tid vil jeg ikke kalde det. Jeg har læst det, og syntes det var nogen rigtig fede ideer. Jeg ved ikke om jeg er født til at sælge, men jeg har aldrig rigtig lært nogen teknikker, det lykkedes mig bare for det meste at sælge de ting jeg nu finder. Men kan godt se logikken i at vælge et helt specialt mærke at være kendt inden for
|
|
Når du endnu ikke har lært nogle teknikker til at sælge, synes jeg at dette er et fornuftigt sted at starte. Ville det ikke være lækkert hvis du kunne sælge endnu mere, endnu hurtigere. Og at kunderne måske kommer til dig med ønske om at købe en ting, men går derfra med 3 ting, og at han samtidig føler at du har hjulpet ham af med en masse problemer. En del salgsreknikker går ud på at hjælpe kunden med at indse hvad han mangler, også give ham præcis det. Derved får du en gladere kunde, også selvom produktet er det samme som han ellers vil have købt. |