Jeg har drevet personlig ejet virksomhed i over to år nu. Jeg har igennem noget tid gået og rodet med tanken om, at skifte virksomhedsform til ApS.
Så er det jeg kommer til at tænke på - om man skal kunne smide de 125.000 kontant - eller om man kan bruge værdien af det udstyr som står i virksomheden. For mit vedkommende er der nogle PC''ere, servere, software, og meget mere.
Og hvad med en leaset bil? Den bidrager vel ikke til ens kapital?
Jeg har drevet personlig ejet virksomhed i over to år nu. Jeg har igennem noget tid gået og rodet med tanken om, at skifte virksomhedsform til ApS.
Så er det jeg kommer til at tænke på - om man skal kunne smide de 125.000 kontant - eller om man kan bruge værdien af det udstyr som står i virksomheden. For mit vedkommende er der nogle PC''ere, servere, software, og meget mere.
Og hvad med en leaset bil? Den bidrager vel ikke til ens kapital?
Du kan sagtens bruge aktiver istedet for kontanter..... du skal dog have en revisor ind over til at vurderer dine aktiver....
Men hvis du har drevet aktiv virksomhed i 2 år, bør du også have goodwill nok til at 125.000,-......men igen en revisor skal ind over....
Vi er også ved at starte et ApS. Vi har en butik, men det er ikke den, der skal overgå til ApS. Vi vil starte et nyt firma, som skal producere og sælge et produkt, som vi har opfundet.
Vores spørgsmål er: Kan en revisor vurdere selve opfindelsen – idéen – og værdisætte den som et aktiv, der kan være en del af de 125.000 kroner?
Er der regler som sætter grænser for at værdisætte goodwill og idéer? Hvor kan man læse disse regler?
Jeg ved ikke om en revisor kan vurderer en opfindelse, eller om en "ide" overhoved kan indgå som et aktiv i et aps.
Jeg mener at der er nogle velbeskrevede regler om fastsættelse af goodwill i revisormanualen... hvor man ellers kan finde dem, ved jeg ikke, men det kan være at en af bogholderne/revisorene her på forum''et kan hjælpe..
Da jeg selv for mange år siden lavede min enkeltmandsvirksomhed om til et ApS foregik det på den måde, at jeg stiftede et ApS ved kontant indskud af 125.000 kroner som jeg selvfølgelig havde lånt personligt. Derefter købte ApS''et min personlige virksomhed, som så altså var blevet værdisat til dette beløb (sammen med revisoren). Værdifastsættelsen bestod af en kombination af varelager, inventar og naturligvis goodwill. De 125.000 som jeg fik for virksomheden, blev derefter brugt til at betale lånet på 125.000 kroner tilbage til banken. Dvs. at de måtte sådan cirka undvære pengene i den dag eller to som det tog at stifte selskabet hos advokaten.
Man skal være opmærksom på ved denne konstruktion, at de 125.000 som jeg har fået for den personlige virksomhed bliver lagt oveni min personlige indkomst og derfor er genstand for beskatning. Desværre ofte i den høje ende af skatteskalaen.
Såvidt jeg erindrer findes der også nogle muligheder for at transformere virksomheden fra personligt ejet til selskabsform, hvor man slipper for beskatningen, men hvor man så i stedet er lidt mere bundet i en årrække til hvad man kan gøre med anparterne/aktierne. Det må en revisor nok hellere udtale sig mere om.
Goodwill bedømmes på basis af virksomhedens historik (omsætning/resultat). Hvis virksomheden er relativt ny, mangler der naturligvis et bedømmelsesgrundlag. Jeg kan huske at min egen revisor sagde, at en goodwill-fastsættelse på 50.000 kroner aldrig er genstand for løftede øjenbryn hos Told&Skat.
En leaset bil er, som du selv siger, ikke et aktiv, men en driftsomkostning. Den kan derfor ikke indgå i egenkapitalen.
Dato: 12/16/2005 12:11:51 AM Forfatter: Jan H. Andersen
Man skal være opmærksom på ved denne konstruktion, at de 125.000 som jeg har fået for den personlige virksomhed bliver lagt oveni min personlige indkomst og derfor er genstand for beskatning. Desværre ofte i den høje ende af skatteskalaen.
Såvidt jeg erindrer findes der også nogle muligheder for at transformere virksomheden fra personligt ejet til selskabsform, hvor man slipper for beskatningen, men hvor man så i stedet er lidt mere bundet i en årrække til hvad man kan gøre med anparterne/aktierne.
Vi er også ved at starte et ApS. Vi har en butik, men det er ikke den, der skal overgå til ApS. Vi vil starte et nyt firma, som skal producere og sælge et produkt, som vi har opfundet.
Vores spørgsmål er: Kan en revisor vurdere selve opfindelsen – idéen – og værdisætte den som et aktiv, der kan være en del af de 125.000 kroner?
En ide/opfindelse er vel som udgangspunkt ikke noget værd (i forhold til stiftelse af ApS) medmindre I har sikret jer rettighederne til ideen/opfindelsen eksempelvis i form af et patent, mønsterbeskyttelse etc.
Såvidt jeg ved er der ikke noget i vejen for at indskyde en opfindelse som kapital. Problemet er snarere, at få en revisor til at godkende at den repræsenterer en værdi der er stor nok. Hvis man beviseligt har opfundet fremtidens energikilde burde det kunne modsvare en egenkapital. Hvis man har opfundet en automatisk pandekagevender er det nok mere tvivlsomt, men hvis man samtidigt har et forhåndstilsagn fra nogen der vil aftage en stor mængde straks, og dermed dokumenterer værdien, så burde det også kunne lade sig gøre.