Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er responsive webdesign skidt for min SEO?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er, 

Der snakkes mere og mere om responsive webdesign, hvor siden automatisk tilpasser sig den browser brugeren anvender. Vi er igang med at prøve at indføre det på nogle testsider, men der er et par ting der gør mig mere og mere nervøs. 

Google er jo ikke meget for at man viser een ting til brugerne og en anden ting til søgemaskinerne. Går dette ind under dét problem?

Hvis jeg har en blok med indhold, som ikke vises til dem der kommer ind som mobilbrugere, kan Googles crawlere så ikke se at den er skjult? (hvis ikke med deres almindelige crawlere - så med deres mobil-crawlere)

Det samme den anden vej rundt - hvis der er lavet noget, der er tilpasset mobilen, men ikke passer godt til den almindelige store browser, og vi har valgt at lave det som to forskellige enheder (istedet for blot at om-formattere samme enhed) - så kan Google - når de browser vores almindelige side - vel se at det ikke er alt som brugeren kan se. 

Der er jo ikke nogen tvivl om at det er godt for brugerne - men er hjemmeside design løbet fra Googles algoritme... 

Så helt kort:

- Er responsive webdesign skidt for ens SEO?

Mvh

Nina

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:10

Som jeg læser dit indlæg er du nervøs for at lave cloaking, altså vise forskelligt indhold til brugerne i forhold til Google.

Du skal ikke være nervøs hvis dit mobilsite vises ens til både brugere og Google og dit almindelige design vises ens for både Google og brugerne. 

Som jeg læser dit indlæg er er du nervøs fordi dit mobilsite ikke er 100 % identisk med dit almindelige site, men så længe du ikke skjuler noget specifikt for Google botten, har du ikke umiddelbart noget problem (med det forbehold at jeg ikke kan se og vurdere din side).

Tilmeldt 5. Aug 10
Skrevet kl. 12:56

Hej Thomas, 

Mange tak for svar. Det kan sagtens være at jeg ikke har været specifik nok i min forklaring. 

Jeg spurgte lige min webmaster om det tekniske term. Det hjælper måske lidt :)

Hidden div's

Når der skal vises indhold til de mindre enheder, så anvendes der ofte Hidden div's til at skjule de sektioner man ikke vil have med. 

Især med Googles mobil-crawler - der vil Google vel så netop "se" alle de Hidden Div's, fordi så mange ting ikke skal med på mobilvisningen. Men forstår Google at sådan en side er lavet både til normale sider og til mobiler? 

Mvh

Nina

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:02

Nkara:

Hej Thomas, 

Mange tak for svar. Det kan sagtens være at jeg ikke har været specifik nok i min forklaring. 

Jeg spurgte lige min webmaster om det tekniske term. Det hjælper måske lidt :)

Hidden div's

Når der skal vises indhold til de mindre enheder, så anvendes der ofte Hidden div's til at skjule de sektioner man ikke vil have med. 

Især med Googles mobil-crawler - der vil Google vel så netop "se" alle de Hidden Div's, fordi så mange ting ikke skal med på mobilvisningen. Men forstår Google at sådan en side er lavet både til normale sider og til mobiler? 

Mvh

Nina

Spørgsmål 1: Vises samme mobilside til brugerne og Google?

Spørgsmål 2. Vises samme almindelige side til brugerne og Google?

Hvis svaret er ja til begge har du ikke et problem.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:03

Hej Nina

Uden at jeg ligefrem er ekspert i responsive web design, så vil jeg da antage at elementer er skjult ved brug af CSS media tags og dermed lagt åbent ud til Google til fortolkning af hvad der vises og ikke vises hvornår.

Det bør ikke være et problem, hvis det er lavet rigtigt. Hvis man kludrer i det og fx (i god tro) forsøger at skjule udvalgte elementer for brugeren via javascript etc. så kan der nok være et issue i det.

Venlig hilsen
Ole 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 13:45

Thomas Frost:

Spørgsmål 1: Vises samme mobilside til brugerne og Google?

Spørgsmål 2. Vises samme almindelige side til brugerne og Google?

At en side er "responsive" betyder ikke at man har lavet en almindelig side og en mobil side - det betyder at man har én side, der tilpasser både design og indhold til hver enkelt klient. Det gøres ved at man vha CSS ikke kun styrer det overliggende design men også kan vælge at vise/skjule tekstblokke, billeder, størrelser og lignende alt afhængig af klientens størrelse. Uden at rose den tekniske implementation så tag et kig på Jyske Banks hjemmeside og ændre størrelsen på din browser.

Som udgangspunkt, som allerede kommenteret, er response webdesign ikke "ond" og det sparer dig for bekymringer om DC - men som med så mange andre ting kan en side sagtens laves responsive på en uhensigtsmæssig måde.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:49

keysersoze:
At en side er "responsive" betyder ikke at man har lavet en almindelig side og en mobil side - det betyder at man har én side, der tilpasser både design og indhold til hver enkelt klient. Det gøres ved at man vha CSS ikke kun styrer det overliggende design men også kan vælge at vise/skjule tekstblokke, billeder, størrelser og lignende alt afhængig af klientens størrelse. Uden at rose den tekniske implementation så tag et kig på Jyske Banks hjemmeside og ændre størrelsen på din browser.

Som udgangspunkt, som allerede kommenteret, er response webdesign ikke "ond" og det sparer dig for bekymringer om DC - men som med så mange andre ting kan en side sagtens laves responsive på en uhensigtsmæssig måde.

Det er jeg helt klar over, jeg prøvede blot at skære det lidt ud i pap for trådstarter, men det gik vist galt i min egen ende.

Min pointe er blot at hvis Google og brugerne ser det samme skal man ikke frygte cloaking. Der hvor det er et problem er hvis man viser en ting til Google og noget andet til brugerne, men det gør man ikke selvom siden tilpasser sig eller vises i en mobil version.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:50
Tilmeldt 5. Aug 10
Skrevet kl. 14:18

Hej Alle, 

Tak for input!

@ Ole Thorup: Vi retter det hele tid "via" CSS, og anvender ikke JavaScript til det her... så mener du at vi er sikre (eller så sikre som vi nu kan være :) )

@ Thomas Frost: Er det ikke netop dét der er problemet? Viser jeg ikke reelt Google dén blok, som jeg samtidig siger ikke skal vises til brugerne - ved at anvende responsive webdesign. (en blok er selvfølgelig blot et eksempel).

Jeg kender godt principperne omkring at vise Google det samme som man viser brugerne - men jeg har ikke teknisk viden nok til at jeg kan svare på hvad Google ser, når jeg har anvendt responsive web design, og dermed lader brugeren se noget på en stor skærm, som de ikke ser på en lille. 

... især ikke hvilken betydning det har når det pludselig ikke er Googles almindelige bot der henter min side - men deres mobil-bot... Ser den så bare en masse "vis ikke det her til brugerne" på siden?

MVh

Nina

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 14:27

Google bot læser også media tags, så der bør ikke være problemer

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)