Hej Amino'er, Der snakkes mere og mere om responsive webdesign, hvor siden automatisk tilpasser sig den browser brugeren anvender. Vi er igang med at prøve at indføre det på nogle testsider, men der er et par ting der gør mig mere og mere nervøs. Google er jo ikke meget for at man viser een ting til brugerne og en anden ting til søgemaskinerne. Går dette ind under dét problem? Hvis jeg har en blok med indhold, som ikke vises til dem der kommer ind som mobilbrugere, kan Googles crawlere så ikke se at den er skjult? (hvis ikke med deres almindelige crawlere - så med deres mobil-crawlere) Det samme den anden vej rundt - hvis der er lavet noget, der er tilpasset mobilen, men ikke passer godt til den almindelige store browser, og vi har valgt at lave det som to forskellige enheder (istedet for blot at om-formattere samme enhed) - så kan Google - når de browser vores almindelige side - vel se at det ikke er alt som brugeren kan se. Der er jo ikke nogen tvivl om at det er godt for brugerne - men er hjemmeside design løbet fra Googles algoritme... Så helt kort: - Er responsive webdesign skidt for ens SEO? Mvh Nina |
Som jeg læser dit indlæg er du nervøs for at lave cloaking, altså vise forskelligt indhold til brugerne i forhold til Google.
Du skal ikke være nervøs hvis dit mobilsite vises ens til både brugere og Google og dit almindelige design vises ens for både Google og brugerne.
Som jeg læser dit indlæg er er du nervøs fordi dit mobilsite ikke er 100 % identisk med dit almindelige site, men så længe du ikke skjuler noget specifikt for Google botten, har du ikke umiddelbart noget problem (med det forbehold at jeg ikke kan se og vurdere din side).